Yamaha YZF-R9

  • Modell 2026
  • kr 219 900,-

Tekniske data

Årsmodell2026
MerkeYamaha
ModellYZF-R9
Effekt119
Slagvolum890

Beskrivelse

Lanseringen av en ny ‘R’-modell har alltid vært en spesiell hendelse for Yamaha, og med R9 er det ikke annerledes. Mens denne nyeste generasjonen av Supersport markerer begynnelsen på et nytt kapittel, forblir historien den samme med R9s tydelige opphav i Yamahas racing-DNA. Med racing-utviklet teknologi og MotoGP-designelementer, er R9 et produkt av Yamahas racing på aller høyeste nivå.

En ny generasjon Supersport

R9 tar velprøvd teknologi avledet fra racing, og kombinerer den med den kritikerroste tresylindrete motorplattformen som har revolusjonert Yamaha-merket det siste tiåret. Ekteskapet mellom dette berømte momentsterke kraftverket og Yamahas anerkjente skarpe kjøreegenskaper skaper en perfekt balansert Supersport-modell verdig statusen som R-seriens flaggskip.

R9 beholder mange av de MotoGP-inspirerte designelementene som har blitt synonymt med Yamahas Supersport-modeller, og representerer progresjonen som forventes av en ny generasjon. I tillegg gir fjæring og bremser fra Brembo presisjonen, kjøreegenskapene og smidigheten på R1-nivå som Yamahas Supersport-serie er så kjent for.

890cc CP3 væskekjølt 4takts, 3-sylindret motor

R9 er drevet av Yamahas prisbelønte 890cc CP3 vannavkjølte, tresylindrede, DOHC, motor med fire ventiler per sylinder og bensininnsprøytning. Boring og slaglengde på 78 mm x 62 mm og 11,5: kompresjonsforhold gir både utmerket dreiemoment og rikelig med kraft, som kombinert med den nye kontrollen som tilbys av Yamaha Chip Controlled Throttle (YCCT), gir optimal ytelse både på bane og vei. Sekundærutvekslingen, tenningstidspunktet og bensin-mappingen er alle optimalisert for Supersport-ytelse.

Letteste Deltabox-ramme i aluminium på en Yamaha Supersport-modell

Den gravitasjonsstøpte Deltabox-rammen er utviklet spesielt for R9, og har fått sin stivhet optimalisert for sportsytelse ved både lav og høy belastning. Rammens frittstående vekt på 9,7 kg gjør den til den letteste rammen som noen gang er brukt på en Yamaha Supersport-modell. Dette lette chassiset betyr at totalvekten til R9 bare er 195 kg, noe som resulterer i det optimale vekt/effekt-forholdet

Aggressivt aerodynamisk karosseri med winglets for økt marktrykk.

R9 er en av de mest aerodynamisk effektive Yamaha-modellene til dags dato. Dette oppnås med et frontkåpedesign som er utviklet gjennom omfattende vindtunneltesting. Downforce-winglets rett under lysene reduserer løftet i fronten og forbedrer kontakten med underlaget. Vingene alene reduserer forhjulsløftet med 6-7 % i en rett linje, og når dette kombineres med frontspoileren under M-kanalen, økes denne effekten til ca. 10 % i svinger.

Brembo hovedsylinder foran og Stylema-kalipere sammen med 320 mm bremseskiver

R9 har racing-avledede Brembo Stylema monoblock-kalipere. Disse er lette, stive og utformet for å gi bedre kontroll og stabilitet under bremsing. Bremseslangene i rustfritt stål og de store 320 mm frontskivene gir utmerket konsistens og topp følelse og kontroll, spesielt under kraftig bremsing. Brembo radial hovedsylinder har et stempel som beveger seg parallelt med bremsehendelen og gir et lineært trykk når hendelen engasjeres. Dette gir en raffinert følelse av kontroll.

Ny generasjon KYB fullt justerbar fjæring

Den nye 43 mm inverterte forgaffelen fra KYB er fullstendig redesignet og har nå individuelle justeringer for retur- og kompresjonsdemping på venstre og høyre gaffelben. Alle kan justeres individuelt, med høyre rør for returdemping og venstre for kompresjon, både for høy hastighet og for lav hastighet. Bakre støtdemper har justerbar forspenning, returdemping, kompresjonsdemping og kjørehøyde. Det nye oppsettet bidrar til svært presis demping, og gir bedre tilbakemelding fra underlaget.

Yamaha Ride Control med mulighet for individuelle innstillinger

Tre forhåndsinnstilte kjøremoduser, «Sport», «Street» og «Rain» med fabrikkinnstillinger for ulike intervensjonsnivåer for å passe ulike forhold, supplert med muligheten til å forhåndsinnstille to egendefinerte moduser og fire banemoduser.

Nedleggssensitive førerstøttesystemer, inkludert Traction Control, Slide Control og Brake Control

R9s høyteknologiske seksaksede IMU er utviklet direkte fra de elektroniske systemene på R1, og måler kontinuerlig akselerasjonen i retningene fremover-bakover, opp-ned og venstre-høyre – samt vinkelhastigheten sideveis og ved tilt. IMU-en er i stand til å sende data i sanntid til ECU-en, som styrer pakkene med elektroniske førerstøttesystemer, inkludert den nedleggsfølsomme Traction Control (TC), Slide Control (SCS) og Brake Control (BC).

Power Modes, Launch Control og Lift Control

Fire forskjellige Power Delivery Modes (PWR) er tilgjengelige for å justere motorkarakteren, mens Lift Control (LIF) reduserer og kontrollerer forhjulsløft under akselerasjon. Racinginspirert Launch Control (LC) gjør det mulig for føreren å starte fra stillestående på den raskeste og mest mulig effektive måten – ideelt for racingbanen.

Engine Brake Management og Back Slip Regulator

Nivået for motorbrems kan endres med to EBM-innstillinger, der alternativ én gir mer motorbrems og alternativ to reduserer effekten av motorbrems når føreren går av gassen. Når bakhjulet låses på grunn av overdreven motorbremsing, kontrollerer Back Slip Regulator (BSR) motorens dreiemoment og reduserer motorbremsen. Dette systemet utmerker seg spesielt i situasjoner med dårlig grep.

5″ TFT-skjerm med full tilkobling

R9s 5-tommers TFT-fargeskjerm kan tilpasses mellom fire valgbare temaer, mens en banemodus viser informasjon som bare er relevant når du kjører på banen, med blant annet rundetidtaker. Skjermen kan kobles til en smarttelefon via Yamahas MyRide-app, slik at du kan vise telefonsamtaler, meldinger og annen informasjon på dashbordet.

Banefokusert utstyr, inkludert clip-on-styre og tredje generasjons QSS

R9 er utstyrt med banefokuserte komponenter for å oppnå det prestasjonsnivået som forventes av en Yamaha Supersport-modell. Clip on-styret bidrar til den sportslige kjørestillingen, mens bremse- og clutchhendlene er justerbare for å passe en individuell førers behov. Yamahas tredjegenerasjons Quick Shift System er standard, og gir clutchfrie opp- og nedgiringer og enda mer effektiv ytelse ved girskifter. De lette støpte felgene i aluminium er skodd med Bridgestone Battlax Hypersport RS11-dekk for optimal kontakt og grep.

Loggfør og analyser kjøredata med Y-TRAC

Y-Trac-appen hever Supersport-opplevelsen, og gjør det mulig for førere å forbedre banekjøringen sin og få bedre ytelse gjennom verktøy som vanligvis bare er tilgjengelige for profesjonelle racingførere. Y-Trac-appen er avledet fra racing og gir deg muligheten til å logge og analysere kjøredata med teknologi på profesjonelt nivå for alle førere, fra nybegynnere til proffer.

70th Anniversary Yamaha Racing Colours

R9 markerer 70 år med Yamaha-ytelse, og bærer sin arv stolt i en fantastisk hvit og rød jubileumsfarge. Inspirert av ikoner fra 90-tallet, er det en oppsiktsvekkende blanding av nostalgi, fremtoning og ikonisk Yamaha-design – et bevis på at legender aldri går av moten.

Frakt, leverings og klargjøringskostnader kommer i tillegg.

Vi kan tilby finansiering fra 0% kontant, med inn til 120 måneders nedbetalingstid. Finansiering og betalingsutsettelse forutsetter en kredittgodkjenning.

Speed Motorcenter AS er et av Norges største MC senter. Vi holder til i flotte lokaler langs E18 mellom Sandefjord og Larvik, snaue 12 mil sør for Oslo. Ta turen innom og se vårt store utvalg av nye og brukte motorsykler i to etasjer. Vi selger sykler og utstyr med entusiasme, lidenskap og perfeksjon, du er velkommen til oss for en hyggelig MC prat.

Stort delelager og dyktige, kompetente mekanikere som raskt fikser det motorsykkelen din trenger av service og reparasjoner finner du også hos oss.

Lik og følg oss på Facebook og Instagram @speedmotorcenter

Se også web shopen for kjøreutstyr http://shop.speedmc.no/index.php

R9 YZF-R9 YZFR9