Kenny Dundee tar ferie på dansk TET – fjerde avsnitt
Tekst: Kyrre Hagen – Foto: Lenka Leginova og Kyrre Hagen

Lurer du på hvordan Kenny Dundee tar ferie? I sommer går turen til Danmark og Tyskland. Her er det åpne jorder, svingete småveier og flatt terreng – perfekt for å cruise i lavt tempo og la tankene fly. Kenny liker det. Han liker de gamle møllene, små gårdene, de store bøkeskogene og vinden fra havet som blåser håret bakover – som om han var en dansk actionhelt på to hjul. Dette er ferie. Skikkelig ferie.
Både de danske og tyske TET-sporene har bydd på vakre landskap, ført dem forbi imponerende bygninger og gitt dem akkurat passe med utfordringer. Etter at 200 mm regn falt på ett døgn, var selv enkle partier blitt utfordrende. I Tyskland endte det med at «Storegutt», Kennys digre GSA, gikk i bakken med et brak – til Arkitektens store fornøyelse. Hun hadde nemlig lenge ment at det bare var et tidsspørsmål før denne skranglete kjempen fikk møte bakken.



Gjenforening i Skanderborg
Kenny og Arkitekten har nå tatt av fra TET-sporet for å kjøre transportetappen opp til Skanderborg, der Per og Susanne Emborg venter. Kenny ble kjent med dem for ti år siden i Nord-Thailand, da Team-HH tilfeldigvis traff paret mens de lette etter et eller annet sted som het noe med «Chang». De kjørte sammen et par dager, og Team-HH fikk god nytte av Per og Susannes erfaringer etter utallige reiser i området.
Per står på trappa og venter når Kenny og Arkitekten ruller inn. Gjensynsgleden er stor. Per er nemlig det man kaller en ekte motorsyklist – akkurat som Kenny. Han har reist på to hjul i mange land og de to har fulgt hverandre på sosiale medier i årevis. I tillegg har Per konkurrert i dragracing og bygget flere motorer til egne løpssykler. Veggene i huset er dekket av pokaler fra baner over hele Europa. Et slags motorsykkelens Hall of Fame – bare med mer lukt av olje og mindre rød løper.
Jordmorens NSU
Akkurat nå pusler Per med et spesielt prosjekt: En NSU 250 fra 1955. Sykkelen tilhørte opprinnelig en jordmor, og ble kjøpt i en tid hvor man måtte ha en meget god grunn for å få tak i noe slikt. Jordmoren veltet og fikk skrekken, og dermed ble sykkelen stående – med bare fire kilometer på telleren. Dette er ikke hverdagskost. Per fikk kjøpt den, men bare på én betingelse: Susanne måtte stå som eier, siden arvingene ønsket at sykkelen fortsatt skulle ha en kvinnelig eier. Kenny er både imponert og misunnelig.



Drømmegarasjen
Garasjen til Per er et lite paradis – i hvert fall sett med Kennys øyne. Her er alt: motorsykler, fullt verksted, nedfelt løftebukk i gulvet, flipperspill, gamle enarmede banditter og casinospill på veggene. Og i tillegg – en godt utstyrt bar. Kenny er i himmelen. Når Susanne attpåtil serverer ekte dansk bøf-sandwich inne i garasjen, er selv Arkitekten imponert. Hun bruker mesteparten av tiden på å utforske alle de gamle spillmaskinene, mens Kenny naturligvis er mest opptatt av alt som lukter olje og bensin.
En MC-klubb i togvogner
Etter maten vil Per vise dem Skanderborg MC Klub, som han selv startet i 1999. Klubblokalet viser seg å være et sett med gamle togvogner – satt sammen og omgjort til et fullverdig klubbhus. Kommunen eier tomta, og flere frivillige foreninger holder til i området. Inni togvognene er det langbord i den ene enden, og bar og kjøkken i den andre. Alt er bygget opp på dugnad, og Per la i sin tid ut for hele kalaset – penger han senere har fått tilbake. I dag brukes stedet til samlinger, fester og sosiale kvelder i skogkanten. Et skikkelig trivelig sted – midt i bøkeskogen.



Luftlekkasje og flintspiss
Neste dag går ferden videre opp mot Ingstrup. Arkitekten har fått blod på tann og insisterer på å ta med et par TET-partier til før eventyret avsluttes. Kenny protesterer ikke – det skal ikke stå på viljen. Men allerede etter en liten time oppdager Kenny at «Storegutt» begynner å lekke luft i bakhjulet. Heldigvis har han både kompressor og dekkreparasjonssett.
Etter litt plukking drar han ut en sylskarp flintspiss av dekket og plugger hullet. Men når han fyller luft, oppdager han flere små lekkasjer – sikkert fra samme mistenkelige grusparti som tidligere. Det er lørdag, og verkstedene er stengt. Nå gjelder det å tenke kjapt. Per prøver å spore opp et nytt dekk. Arkitekten gjør det samme. Kenny tester hvor mye luft dekket lekker, og konkluderer med at det holder – så lenge gummien er varm. Klassisk Kenny-logikk.
Arkitekten finner et nytt dekk i Randers, og dermed har de to valg:
- Satse på at dekket holder helt hjem, med litt ekstra luft underveis.
- Kjør til Randers og bytt dekk.



Tilfeldigheter og kald luft
Når de ankommer Randers, holder faktisk dekket fortsatt på lufta. Kenny ser sitt snitt – og bestemmer at de kjører til Ingstrup. Han har jo et nytt dekk hjemme uansett. Turen går smertefritt, og som belønning tar de et kjapt bad på stranden ved Grønhøj før de cruiser siste stykket hjem.
Vel fremme ved huset dukker husverten Vestervind opp. Mens han og Kenny koser seg med stedets barfasiliteter, tryller Arkitekten frem en solid motorsykkelmiddag til alle tre. Det er god stemning, latter og historier fra turen. Og en liten dose stolthet – for de kom faktisk helskinnet frem, tross for flom og punktering på flintstein.



Siste etappe
Neste dag er det bare noen mil igjen til Hirtshals, hvor båten hjem venter. Kenny loser dem som alltid inn på de vakreste veiene han kjenner, og rekker til og med et siste badestopp på veien. Sola skinner, motoren brummer, og ferien går mot slutten – på akkurat den måten Kenny liker det.
Oppsummering
Kenny Dundee har alltid rynket på nesa av Danmark som motorsykkeldestinasjon. Flatt, kjedelig og fylt med traktorspor og kuer. Men nå er dommen snudd. TET-rutene går gjennom vakre kulturlandskap, forbi velstelte eiendommer og gjennom eventyraktige skoger. I noen områder er det lite grus, mens andre byr på sand, singletracks og sølebad.
Danmark viser seg også som et utrolig hyggelig og biker-vennlig land. Her finnes en hel haug av steder som er spesialtilpasset motorsyklister – som Bikers Rest, Mini Primi, Bikers Shack, MC-campen på Nødager og Sydhavsøernes MC-camp. Rimelig overnatting, god mat og hyggelige folk.




Konklusjon: Kenny Dundee skal tilbake. For det gjenstår fortsatt mange kilometer av den danske TETen – og han har planer om å kjøre hver eneste én.