Kenny Dundee tar ferie på danske TET – første avsnitt
Tekst: Kyrre Hagen Foto: Lenka Leginova og Kyrre Hagen

Lurer du på hvordan Kenny Dundee tar ferie? Vel, nå har du sjansen til å få et unikt innblikk i akkurat det. For la oss være ærlige: når Kenny har ferie, betyr det stort sett mer av det samme – brum-brum på to hjul – bare med et litt mykere sete og kanskje litt færre beinbrudd.
Det er jo ikke sånn at Kenny nødvendigvis må parkere motorsykkelen for å koble av. En såkalt rolig tur med Arkitekten pleier tross alt å innebære tempo i sneglefart, på veier så flate og fredelige at til og med danskene vurderer å gjespe. Etter to intense uker på hytta – hvor Kenny prøvde å kompensere for et års forsømmelse av både hus og samvittighet – var det på tide med noe mer… avslappende.



Hytta hadde blitt et slags treningssenter for dårlig samvittighet: Skifting av kledning, maling, rydding, vasking og nedhugging av buskas som vokser fortere enn man rekker å banne. Heldigvis hadde Kenny diskret smuglet med seg en liten Husqvarna FE 350 – hans versjon av et stress-egg – som kun ble hentet fram to ganger på to uker, og det regnes som personlig rekord i selvkontroll.
Den siste ferieuka skulle være hellig. Da passet det perfekt med en «slapp» motorsykkeltur sammen med Arkitekten. Slapp på Kenny-vis, altså – han vurderte til og med å lese en bok mens han kjørte.
Fra Finland til flatt land
Arkitekten hadde hele våren truet med en tur til Finland. Problemet? Du må gjennom Sverige. Og det er jo greit det, men hvis du ikke er villig til å bruke to tredjedeler av ferien på å krysse trøstesløst granskogland, må du kutte ned på eventyret. Derfor foreslo Kenny Danmark. Den danske TET-en hadde lenge pirret nysgjerrigheten – ikke fordi det var vanskelig, men fordi det virket så latterlig enkelt. Så enkelt at han mistenkte at han kunne kjøre hele ruta med hendene på ryggen mens han nynnet på Kim Larsen.



De skulle bo i huset til en kompis i Ingstrup – et sted som er like søvnig som det høres ut. Stedet er kun kjent for sitt meieri, som lager ost til prisen av en bruktbil, og at det ligger i nærheten av stranden og Bikers Rest – et legendarisk overnattingssted for motorsyklister som er på vei gjennom Danmark.
Avreise
Billetter med Superspeed var booket, og værgudene viste seg fra sin lattermilde side med 30 grader og sol. Kenny valgte en rute gjennom det vakreste Vestfold har å by på, og Arkitekten var tydelig beveget. Det gikk til og med rykter om en tåre da de svingte inn på grusveier.
På fergeleiet i Larvik var det bare å komme seg ut av kjøreutstyret og stupe inn i skyggen før de begynte å koke som kjøttdeig i svart plast. Kenny elsker fergekøer. Det er alltid noen motorsyklister å snakke med, og han endte raskt i dyp samtale med en ung danske på en antikk Honda XR 400 – samme sykkel som Kenny hadde kjørt (og badet med) i jungelen i Kambodsja. Som man gjør.
Ankomst Danmark
Vel fremme i Danmark fulgte de kysten sørover, mens sola sakte sank ned i havet som en smørklatt på et varmt wienerbrød. Kenny, som av og til later som han er romantisk, svingte motorsykkelen opp på en sanddyne med utsikt over havet ved Løkken – akkurat i tide til solnedgang. Arkitekten var rørt. Det ble nesten ikke sagt noe på en hel halvtime.
Men dagen etter? Regn. Danskene hadde sendt ut ekstremværvarsel, og det snakkes om 200 mm nedbør på ett døgn. Det er altså mer vann enn det som finnes i en middels dansk pils.
Kultur og kalorier
Ingstrup, den slumrende landsbyen, hadde likevel to høydepunkter: et selvbetjent bokutsalg midt i gata, og det beryktede meieriet. Arkitekten kastet seg over bøkene, mens Kenny kastet seg over ostedisken. Til frokost ble det dansk leverpostei og ost så skarp at den kunne skrelle tapet.



Strandkjøring, dansk stil
Planen om å ligge strak ut på Grønhøj Strand ble skrinlagt på grunn av ekstremregn og lav sosial toleranse for hypothermi. Men: de kunne varme opp til TET-en med en strandtur til Løkken – og i Danmark er strender ofte også lovlige kjøreveier! Det vil si: hvis du holder deg på den hardpakkede delen. Hvis ikke? Vel… da blir det en ganske bratt læringskurve – og mulighet for spontan begravelse av både ego og sykkel.
Kenny hekta av alt unødvendig fra sin digre 1250 GSA – inkludert selvrespekten – og ga gass. Etter noen utfordrende runder i løs sand, kapret han Arkitektens Honda CRF 300 Rally – et kjøretøy som faktisk virket skapt for strand og stunt.


Hva skjer videre?
I neste del får du vite hva de to havner opp i når ekstremværet virkelig treffer Danmark, og hvorfor det aldri – absolutt aldri – er en dårlig idé å ta med Kenny Dundee på tur. Selv ikke når hele Sør-Jylland står under vann.