På Balkan med Kenny Dundee del 4
Siste del av turen, og oppsummering
Tekst og foto: Kyrre Hagen
Kenny Dundee har gjort unna det meste av Balkan. Nå venter Kroatia og Slovenia. Til sammen ender han opp med 14 land på denne turen. I denne artikkelen leser du om den siste delen av reisen, samt litt oppsummering og tips for en reise på Balkan.
Det regnet gjennom natten. Kenny hadde overnattet i telt utenfor den gamle Dakotaen på Željava flybasen, eller Objekat 505, som ligger på grensa mellom Bosnia og Kroatia. Han er tidlig oppe, og det har heldigvis sluttet å regne. Snart stikker også Monika Kovarikova, hodet ut av teltet sitt. Monika er fra Tsjekkia, og har også overnattet på gressplenen ved det gamle flyet. Monika kan fortelle om både besøk av politi og skudd som har blitt avfyrt rett i nærheten gjennom natten. Kenny har ikke fått med seg noe, men sovet gjennom urolighetene.
Hvem er Kenny Dundee?
Kenny oppstod på tur i Australia, når folk ikke klarte å uttale navnet mitt. For at det hele skulle bli litt tøffere, slang de på Dundee. I disse artiklene varierer jeg derfor mellom «jeg-form», og å beskrive Kenny Dundee på tur. Dette fordi Kenny Dundee både er tøffere, flinkere, mer klønete og uforsiktig enn meg selv.
Gjennom Kroatia
Jeg tar farvel med Monika, og setter kursen innover Kroatia. Dette landet har jeg vært i tidligere, men bare langs kysten. Jeg har valgt meg en rute med svingete veier, og blir ikke skuffet. Det er mange motorsyklister i dette området, og jeg forstår godt hvorfor. Landskapet er grønt og frodig. Terrenget består av små runde åser, jordbruksområder, og små koselige landsbyer. Det er på mange måter en helt annen atmosfære enn landene lengre nede på Balkan, og jeg tenker litt på hvor sammensatt det tidligere Jugoslavia må ha vært. Det landet måtte nok styres med jernhånd, når du tenker på hvor ulike folkegrupper som var samlet i et landet. Jeg stopper for kaffe på en kaffebar, og handler ferske bakevarer på et lite bakeri tvers over veien. Det dukker også opp mange britiske motorsyklister her, som er på tur i området.
Turen går inn i Slovenia. Kenny har planlagt en tur i de Slovenske alpene og er keen på å jage Pernille gjennom trange alpepass. Når du passerer grensen til Slovenia, får han streks en følelse av å være i Østerrike. Disse lendene virker ganske like hverandre. Her er det «ordnung sein», noe som passer Kenny bra. Han liker orden. Lengere inn i landet blir fjellene høyere, og til slutt forstår Kenny at han er midt inne i den delen av alpene som ligger i Slovenia. Målet for dagen er Bled, som ligger ganske langt mot nord.
Kenny har avtalt å treffe Van og Willy Myhre, som har tatt inn på et Hostel denne i byen. De har leid et rom, og holdt av ei seng på en sovesal til Kenny. Hotellrom i Bled er svindyrt, og dette hostellet er fylt opp med køyesenger, for at eieren skal kunne høste mest mulig penger ut av ungdom, og folk som reiser alene. Å leie en enkelt senge, er jo den billigste måten å innlosjere seg på. Her er huset fylt opp med unge «backpackere» og «tog-luffere», som lager seg pasta i tur og orden på det lille kjøkkenet, som er stedets eneste oppholdsrom. Eieren kommer mens Kenny forsøker å få tørket telet etter forrige natts regnskyll. Det er tydelig at han ikke liker Kenny noe særlig, for han beordrer straks at sykkelen må flyttes et par meter, uten at Kenny helt forstår hvorfor. Etter at dette må teltet straks fjernes, fordi det ikke ser ryddig ut. Kenny himler med øynene, og når han kommenterer at 28 euro er dyrt, for ei overkøye på seksmannsrom, flyr eieren i taket. Han kjefter Kenny huden full, og gir ham pengene tilbake. Så forlanger han at Kenny skal dra. Kenny tar imot samme skjennepreken tre ganger. Når det er gjort får han nøkkelen til rommet. Hadde det ikke vært for at Van og Willy var her, hadde han reist på flekken, og samtidig gitt eieren huden full. Heldigvis er Kenny vant til kjeft fra grunneiere som gjerne vil ha veiene sine for seg selv hjemme i Norge, så dette tåler han godt. Som plaster på såret serverer Van et herremåltid, når kjøkkenet først blir ledig.
Jeg drar tidlig av sted dagen etter. Å sove i overkøye på et seksmannsrom har ikke gitt den beste nattesøvnen, og en ting er sikkert. Dette hostellet skal jeg aldri tilbake til. Jeg tar farvel med Van og Willy, og setter kursen over et flott alpepass som ender i Østerrike. Resten av dagen blir en ren transportetappe på motorvei. Utpå ettermiddagen krysser jeg grensa til Slovakia, som nå nesten føles som mitt andre hjemland. Jeg er på kjente veier igjen, og overnatter hos Petra i Detva, en venninne som har bodd i Norge i mange år. Pernille har rundet 40.000km, og det er på tide med storservice. I Presov er det et Yamaha-verksted, og fra Detva til Presov finner jeg en rute på 23 svingete mil. Jeg rekker verkstedet med 1 minutts margin.
En vanvittig flott tur er over. Til sammen har jeg besøkt 14 land på 14 dager. Truffet masse hyggelige folk og en som ikke var så hyggelig. Jeg har kjørt mange spennende motorsykkelveier, og spist mye god lokal mat i de ulike landene. Nå forlater Pernille i Slovakia, så får hun stå der å vente på nye eventyr.
Erfaringer fra rundturen på Balkan
Å kjøre motorsykkel på Balkan er eksotisk. Veistandarden er variabel, men det finnes mange flotte områder med vanvittig mye svinger. Du finner alt fra kyst til store sletter og høye flotte fjellområder.
Hvordan skal man bo
Prisnivået er svært hyggelig, og jeg fikk stort sett tak i overnattinger under 40 euro. Jeg hadde med meg telt, sånn for sikkerhets skyld, men dette var mere til drass, enn i bruk. Når det er sagt ga det meg mulighet til to spontane overnattinger underveis, som begge ble fine opplevelser. De hyggeligste og beste overnattingene fant jeg ute på landsbygda, eller i de mindre byene. Reiser du inn til storbyene, er prisene det dobbelte. Alle på Balkan røyker, så selv om du bestiller et røykfritt rom, vil du raskt oppdaget et mange har smugrøyka der. Frokost er sjeldent inklusivt på hotellene. Ikke stol på Booking.com i disse områdene. Kjør frem til hotellet og sjekk at det faktisk er der før du bestiller, og sjekk at sykkelen din vil stå trygt.
Mat og drikke
Det er mye god mat i de Baltiske landene. Forsøk å bestill lokal tradisjonell mat i det landet du er. Er du inne i store byer, er ikke dette så lett å finne. Prisnivået er svært hyggelig, og du får gjerne et måltid for omtrent 10 euro. Det er dessuten mye godt lokalt øl i disse landene. Igjen må du doble prisene om du er inne i de store byene.
Klima
Jeg reiste i begynnelsen av september. Været er som regel bedre enn hjemme, og jeg hadde kun en og en halv dag med regnvær på turen. Varme kan være en utfordring. Jeg hadde mange dager med temperaturer på 36 grader. På disse dagene lønner det seg å komme seg tidlig på veien. Da kan du få noen timer med behagelige temperaturer. Ta det letteste og mest luftige kjøreutstyret du har. Jakke i «airflow»-materiale og jeans er en god ide. Jeg hadde sort kjøreutstyr. Det var ingen fordel.
Valutaer
De fleste av landene på Balkan har egen valuta. Dette er litt plundrete om du bare skal være innom landet for en dag eller to. Du kan imidlertid ikke regne med å få brukt kort, så en løsning er å ha med seg en del euro. Dette er stort sett gangbar valuta på hele Balken. Har du først spist, og kun har euro å betale med, får du som regel lov til å betale med euro. Når jeg fylte bensin fikk jeg alltid betalt med kort. Den var forresten en god del billigere en hjemme.
Vignetter og veiavgifter
Mange av landene har veiagifter, men i noen av dem gjelder ikke dette motorsykkel. Sjekk for hvert land du kjører inn i, det er nemlig kameraer over alt. Vignett kan du kjøpe online.
Vask og vedlikehold av sykkel
Når jeg vasker sykkelen min, går jeg grundig over den. Det er ofte da jeg oppdager feil, som på denne turen når jeg oppdaget at mutteren til styrekrona hadde løsnet. Mitt tips er derfor å ta deg tid til å vaske et par ganger underveis. Da går du som regel grundig over alle hele sykkelen. Ut over dette hadde jeg med meg litt verktøy, ekstra slange, lappesaker, dekkspaker, kompressor, tape, strips og litt ståltråd. Med dette kommer du som regel langt.
Hvor lang tid trenger du?
Min tur startet og sluttet i Slovakia. Dermed sparte jeg ca en ukes kjøring. Herfra brukte jeg to uker, noe som var alt for liten tid. Skal du kjøre fra Norge bør du minst sette av 4 – 5 uker for en slik tur.
Husk den åttende fjellvettregelen
Er du alene på en vei som blir vanskelig, må du kalkulere tid og konsekvenser. Ingenting er verre en om du skader deg eller havarerer langt unna hjelp. Da er det ingen skam å snu. Selv gjorde jeg dette to ganger i løpet av turen på Balkan.
Til slutt vil jeg bare si at Balkan var et eventyr, og mye bedre en jeg hadde forventet. Spennende landskap, veier og folk. Ønsker du et skikkelig eventyr bør du virkelig vurdere dette.
Takk for følget. Hilsen Kenny Dundee, Balkan….