Grønn lykke: Kawasaki Ninja 1100SX SE

Tekst: Kyrre Hagen    Foto: Kyrre Hagen og Morten Veaas

En uke i juni hadde jeg denne grønne skjønnheten til prøvekjøring. Det ble dager i grønn lykkerus og samvær med det som kanskje er Kawasakis aller vakreste modell. Jeg fikk mange dager til å bli kjent med den – her er mine erfaringer og tanker.

Jeg hadde gledet meg lenge, og endelig var dagen kommet for å hente ut Kawasaki Ninja 1100SX for testkjøring. Nå skulle jeg kose meg en hel uke, og det var ikke bare den vanlige SX-varianten. Dette var toppmodellen – i den vakreste fargekombinasjonen, en blanding av nydelig mellomgrønn metallic og sort. I tillegg var den utstyrt med Performance Tourer-kit, bestående av Akrapovic slip-on i karbon, rammebeskyttere, setedeksel, tankpad, to 28-liters sidevesker, større sotet vindskjerm, universell telefonholder, 12V DC-uttak og skjermbeskytter. Alt fra øverste hylle, og denne skulle være min i en hel uke.

Dette er sports-touring. En svingvillig motorsykkel med nok av krefter
Kawasaki Ninja 1100SX SE er en av de eller lekreste motorsyklene på markedet.
Oppreist og god sittestilling.

Sportstourer er i utgangspunktet en spennende klasse. Blandingen av touring og R-sykkel gir som regel lekre og vellykkede design. Med denne modellen synes jeg Kawasaki har lykkes ekstremt godt. Jeg er faktisk villig til å si at denne sykkelen er vakrere enn flaggskipet H2 SX SE. For prisforskjellen mellom disse modellene kan du faktisk kjøpe en klassisk Z650RS i tillegg.

Ninja 1100 har et aggressivt frontparti, stilige kåper, pent integrerte blinklys og en frekk hekk. På touring-siden får du et styre som gir oppreist sittestilling, godt sete for både fører og passasjer, og ikke for trang kjørestilling, men god geometri mellom fotpinner, sete og styre. Dette er avgjørende for komfort på lange turer. I tillegg kan den forholdsvis store vindskjermen justeres i fire ulike høyder, noe som også gir kåpeglasset forskjellige vinkler. Sideveskene er pene og fint integrert i sykkelen. Faktisk er den like vakker med som uten vesker – mye R-sykkel uten, desto mer touring-sykkel med.

Femte generasjon og «more low-mid torque»

Modellen har sin opprinnelse tilbake til 2011, da Kawasaki lanserte Ninja 1000SX. Den ble raskt populær og baserte seg på motoren fra den eksisterende Z1000-plattformen. De første eksemplarene kom i butikkene rundt 2011/2012, og modellen ble oppdatert i 2014, 2017 og 2020. I vinter var det klart for nok en oppgradering for å tilfredsstille de nye, strenge Euro5+-kravene: lengre slaglengde, snillere kamaksler, omarbeidet innsug og mer svingmasse i motoren. Økt slagvolum fra 1043 til 1099 cc har ført til at modellnavnet er endret til 1100.

I tillegg til kravene var målsettingen med oppgraderingen bedre dreiemoment og jevnere ytelse – «more low-mid torque», bedre giring og «pure sport-tourer feeling». Med i pakken er også en ny og raskere quickshifter som fungerer ned til 1500 rpm, cruise control og krengningssensitiv ABS.

SE-varianten (Special Edition), som er vårt testeksemplar, har Brembo M4.32-bremser, stålomspunnede bremseslanger, Öhlins S46 justerbar bakdemper og varmehåndtak som standard.

Utseendemessig er det ikke mye som skiller 1100-modellen fra forgjengeren med 1000 kubikk. Det har det heller ikke vært noen grunn til – denne motorsykkelen er etter min mening noe av det vakreste som finnes under betegnelsen «sportstourer». Ja, faktisk en av de vakreste syklene totalt sett.

Brytere og knapper, som lett lar deg gjøre ulike valg på menyer og moduser
Bakdemperen er lett å justere. En fordel når du skal laste mye på sykkelen.
Sideveskene rommer 28 liter, men det er faktisk mer enn du tror.

Ninja 1100SX tilbyr både kontroll og komfort, med en avslappet kjørestilling som er designet for alt fra bykjøring til touring og sportslig kjøring. Denne kombinasjonen gjør at føreren kan nyte en rekke ulike kjøresituasjoner.

Sykkelen har 4,3″ TFT-display som gir oversikt over kjøretøydata, kjøremodus og tilkoblinger. Den har USB-C-utgang, varmehåndtak og full-LED belysning som gir bedre synlighet og et moderne utseende.

Kawasaki Ninja 1100SX SE er spekket med avanserte førerstøttesystemer og elektronikk som gjør kjøringen tryggere, mer komfortabel og sportslig – styrt av en seksakset IMU. Her er en oversikt:

  • Slipper-clutch – gir lettere giring og motvirker bakhjulsspinn ved nedgiringer.
  • Elektroniske gasspjeld – for presis og jevn gassrespons.
  • Tre kjøremoduser – Road, Rain og Sport.
  • KQS quickshifter – opp-/nedgiring uten clutch, også ved lave turtall.
  • Elektronisk cruise control.
  • Economical Riding Indicator – viser når du kjører økonomisk.
  • KTRC traction control – sørger for optimalt grep under akselerasjon.
  • KCMF cornering management – koordinerer motor og chassis i svingene.
  • ABS + KIBS – avansert bremsekontroll med IMU.

Ninja 1100 har en Bluetooth-chip integrert i instrumentpanelet. Dette muliggjør trådløs tilkobling til førerens smarttelefon via appen «RIDEOLOGY THE APP», hvor du kan lese og endre instrumentfunksjoner, lagre kjøreruter og se sykkelens siste posisjon. Nytt i år er at appen også kan styres med stemme.

Ekstrautstyr: Ulike vindskjermer, lavere sete, GPS-brakett, strømuttak, motordeksel, frontakselbeskytter og tankbeskytter.

Prøvekjøring

Ofte liker jeg å prøve en sykkel uten å lese meg opp på forhånd. Sist jeg prøvde denne var da den kom i 2011, så jeg stilte ganske nullstilt. Jeg visste det var en rekkefirer, og siden jeg kjenner Versys 1000 og 1100 godt, hadde jeg en viss anelse om hva som kunne vente – men sykkelen kunne hatt alt fra 120 til 180 hk uten at jeg visste det.

Testkjøreren gjør seg klar.
En maskin laget for svinger. Her er alt stabilt.
Å ha denne sykkelen en uke var mitt bidrag på den grønne fronten i sommer.

Jeg fikk en rask gjennomgang av Martin Gjekstad før jeg dro. Nå måtte jeg rett og slett finne ut av ting på egenhånd. Sittestillingen kjentes bra, med godt sete og litt fremoverlent stilling uten at det ble ekstremt. Jeg tok sykkelen av støtta og kjente fornøyd på det lave tyngdepunktet, som gjorde den lett å manøvrere.

Første tur ble en liten overnattingstur. Jeg fikk mine første inntrykk på svingete vei – og de imponerte. Sykkelen er veldig lettkjørt, chassiset er godt og motoren er jevn og sterk fra bunnen. Girkassa imponerte – den fungerer utmerket, selv på lave turtall.

Å kjøre denne på tekniske, svingete veier fikk meg virkelig til å smile. Kåpa fungerer fint, og justeringsmulighetene på kåpeglasset gjør at du kan tilpasse etter både kjørestil og høyde. Et lite minus er at justeringen krever begge hender – ikke særlig trygt i fart.

Jeg testet de ulike kjøremodusene, og ingen av dem føltes rykkete. Kraften kommer jevnt og kontrollert, men med ulik respons. Sykkelen er svært lettkjørt og innbyr til fart – det føltes nesten som å sitte i et F-16-fly som leker seg lavt over terrenget. R-sykkel-DNA-et er tydelig, samtidig som dette er en sykkel du fint kan cruise med.

Motoren responderer silkemykt, men vil du ha mer, er det bare å dra på. Fra 6000 rpm kommer det lille ekstra, og resultatet er et ekte Kawa-brøl – dypt og tilfredsstillende.

I svingete partier er den i sitt ess, og den er også utrolig stabil i høyfartssvinger. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ta den ut på bane – her kunne man kost seg fra morgen til kveld.

Sykkelen leverer masse krefter ut av svingen. 136 hk, er faktisk plenty.
Linjer og farger gjør sykkelen til en av denne sommerens favoritter.
Velkommen ombord. Er du klar for take-off?

Speilene minner om dem du ser i en F1-cockpit – utsikten bakover er god. Bremsene matcher den sportslige karakteren: de er lett doserbare og kraftige når det trengs. Jeg opplevde svært korte bremselengder, og demperne absorberer ujevnheter imponerende godt, til tross for relativt beskjeden vandring.

Som touring-sykkel fungerer den også godt. Kjørestillingen balanserer sport og komfort, og bakdemperen justeres enkelt for å kompensere for bagasje og passasjer. Tankvolumet på 19 liter er et godt kompromiss. Jeg var skeptisk til plassen i sideveskene, men etter å ha fått inn både sovepose, hengekøye, sko og annet, ble jeg positivt overrasket.

Hva sier folkene hos Speed Motorcenter?

Martin Gjekstad – salg, Kawasaki/Husqvarna

Martin Gjekstad - våre ansatte - Speed Motorcenter / SpeedMC / MC / Motorsykkel / Sandefjord

Kawasaki Ninja 1100 SX SE er en imponerende kombinasjon av sport og komfort. Jeg ble overrasket over hvor raffinert og lettkjørt den føles, til tross for at det er en kraftig og fullvoksen sportstourer. Den nye motoren på 1099cc gir merkbart mer kraft i mellomregisteret, og gjør forbikjøringer og langkjøring helt sømløst. Quickshifteren fungerer allerede fra 1500 rpm, og den nye fjæringen og Brembo-bremsene gir sykkelen et premium preg.

Kundene våre velger denne fordi den gir mye motorsykkel for pengene – du får sportssykkel-ytelse kombinert med touringkomfort, uten at det går på bekostning av kjøreglede. Den treffer perfekt for de som vil ha en rask, komfortabel og moderne sportstourer uten kompromisser.

Tholf Kenneth Lasken – delelager

Tholf Kenneth Lasken - våre ansatte - Speed Motorcenter / SpeedMC / MC / Motorsykkel / Sandefjord

Jeg falt veldig for denne sykkelen, da jeg har forkjærlighet for raske svingvillige motorsykler. Jeg kjører i dag en Tuono V4 1100 Factory, men tror nok neste sykkel for meg blir en 1100SX.  Det som overasket meg mest med Ninja 1100 SE var hvor myk den var, men at den også var super stabil i svingene. Man kan kjøre ganske heftig med den, mens man samtidig har en tour-vennlig og by-glad motorsykkel. Den bruker også veldig lite bensin. Totalt tikker den rett og slett inn på alle boksene. Har prøvd mye forskjellige motorsykler i alle disse årene på Speed, men ingen har overasket meg så positivt som denne. Man finner ikke ut alt dette på en kort kjøretur, men etter 100 mil så ville jeg ikke levere den fra meg.

Vet ikke hva mer jeg skal si, men tror faktisk jeg hadde valgt denne over en H2 SX SE. Folk burde kjøpe denne hvis de vil ha en sportslig sykkel, som man også kan ta med på tur. Den funker til nesten alt.

Testføreren oppsummerer:

Dette er sykkelen for deg som liker sportssykler, men er lei av ekstreme sittestillinger og vil bruke sykkelen til mer enn bare raske turer. Kawasaki Ninja 1100SX SE er virkelig en gjennomført sportstourer. Den velbalanserte motor- og chassis-pakken gir spennende kjøreopplevelser under ulike forhold. Hver dag jeg kjørte den, ville jeg bare kjøre mer – enten det var på åpne veier med lange svinger, eller i trange tekniske partier. Finishen er flott, og lakken har en nydelig dybde i sollyset.

På den negative siden vil jeg nevne at sykkelen fortjener et større og bedre instrument. I tillegg hadde det vært nydelig med motorstyring av kåpeglasset. Cruise control fungerer fint, men adaptiv cruise control hadde vært prikken over i-en. Men dette overskygger ikke det faktum at dette er en nydelig motorsykkel med ekte premiumfølelse.

Ut av svingen er den fjellstø.
Kawasaki Ninja 1100SX SE er klar for eventyr. Blir det med deg i salen?

Spesifikasjoner

Pris: 288.990,- Frakt, leverings- og klargjøringskostnader kommer i tillegg med kr. 4.000,- Tillegg for Performance Tourer-kit

Motor

  • Motortype: Væskekjølt, 4-takts, rekkefirer
  • Kompresjonsforhold: 11,8:1
  • Ventilsystem: DOHC, 16 ventiler
  • Boring x slag: 77,0 x 59,0 mm
  • Slagvolum: 1 099 cm³
  • Drivstoffsystem: Elektronisk bensininnsprøytning: 38 mm x 4
  • Smøresystem: Tvungen smøring, våtsump

Ytelse og transmisjon

  • Maks effekt: 100,0 kW (136 hk) / 9 000 o/min
  • Maks dreiemoment: 113,0 Nm (11,5 kgf•m) / 7 600 o/min
  • CO₂-utslipp: 126 g/km
  • Drivstofforbruk: 5,6 l/100 km
  • CO₂-utslipp (85 kW-kit): 126,0 g/km
  • Drivstofforbruk (85 kW-kit): 5,6 l/100 km
  • Girkasse: 6-trinns, returshift

Ramme og dimensjoner

  • Rammetype: Dobbeltbjelke i aluminium
  • Kast (trail): 98 mm
  • Hjulvandring foran: 120 mm
  • Hjulvandring bak: 141 mm
  • Dekk foran: 120/70 ZR17 M/C (58W)
  • Dekk bak: 190/50 ZR17 M/C (73W)
  • Lengde x bredde x høyde: 2 100 x 805 x 1 190 mm (1 225 mm med høy vindskjerm)
  • Styrevinkel venstre/høyre: 31° / 31°
  • Akselavstand: 1 440 mm
  • Bakkeklaring: 135 mm
  • Tankvolum: 19,0 liter
  • Setehøyde: 835 mm
  • Tørrvekt (estimert): 213 kg
  • Vekt kjøreklar: 234 kg
    • Inkluderer alle nødvendige væsker og drivstoff (mer enn 90 % full tank), samt verktøysett dersom dette følger med

Bremser og fjæring

  • Forbrems: Doble semi-flytende Ø 300 mm skiver
  • Forbrems kaliper: Brembo radialmontert, M4.32 monoblokk, motstående 4-stempels
  • Bakbrems: Enkel skive Ø 260 mm
  • Bakbrems kaliper: Enkelstempel
  • Forhjulsoppheng: Invertert gaffel med justerbar kompresjon og retur, samt forspenning
  • Gaffeldiameter foran: Ø 41 mm
  • Bakhjulsoppheng: Horisontal Back-link, Öhlins S46 gassdemper med justerbar retur og ekstern justering av fjærforspenning