Med Kenny Dundee på verdens villeste motorsykkelløp. Del 3

Tekst og foto: Kyrre Hagen

Isle of Man TT – eller bare «TT» – er kanskje verdens mest ikoniske, fryktede og spektakulære motorsykkelløp. TT er rett og slett det farligste du kan gjøre på to hjul – og showet er noe av det villeste du kan oppleve som tilskuer. De fartsavhengige førerne er bare opptatt av én ting: å kjøre enda fortere. Ingenting annet betyr noe. De memorerer hver minste sving og sprekk i asfalten – ned til hvor en gammel tyggegummi sitter fast i veikanten.

Sammen med 150 norske motorsyklister har verksmester Espen og Kenny Dundee tatt seg til selveste Isle of Man. Her er pubene fulle, veiene levende med motorsykkelbrøl, og hele øya vibrerer i takt med maskinene. For de som elsker motorsykkel, fart og historie, finnes det knapt noe mer ekte enn Isle of Man TT. Dette er ikke bare et løp – det er en festival, en pilegrimsferd og en eksamen i råskap. Under TT-ukene dobles øyas befolkning når over 45 000 tilskuere og motorsyklister strømmer til.

Joda, men må skru litt mellom løpene. Depo-telene er åpne for tilskuerne
Hektisk. Må rekke start
Bensin-fylling underveis. Teamene står klare, og har det travelt.

Dyrt rekordforsøk og prikker…

Kenny hadde avtalt med to av de andre passasjerene at de skulle kjøre løypa tidlig en morgen, før veien ble stengt for dagens løp. De fant traseen som slynger seg gjennom trange bygater, landeveier, åkrer og fjelloverganger. Det var mye trafikk, og politiet stod tett i tett langs veien. Likevel var det vanskelig å motstå fristelsen til noen små, «strategiske» forbikjøringer når muligheten bød seg.

Inn mot et veikryss står en blå og gul politibil, og en ung kvinnelig betjent vinker dem inn. I hånda holder hun en laser, og den lyser rødt. Førstemann Per blir vinket inn bak bilen, og får servert resultatet: 120 Manx-pund i bot og tre ferske prikker. Til alt hell gjelder prikkene bare på øya. Kenny og Vegard blir ikke målt – de får bare en streng pekefinger og et surt blikk.

Kenny mener uansett at dette ville skjedd den som kjørte først, og insisterer på å betale sin del av boten. Prikkene, derimot, lar seg ikke dele opp. Etter Ramsey viser det seg at veien over Snaefell Mountain Course er stengt – de får prøve igjen en annen dag.

Det myldrer av politi på øya. Her skal du passe deg.
Kenny & Co går rett i fella, og det straffer seg skikkelig for førstemann i følge.

Løypa

Løypa på Isle of Man er delt opp i 37 seksjoner, hver med sine spesielle forhold – og egne navn. Førerne memorerer hele runden til minste detalj, og setter opp sykkelen etter farten de planlegger å holde. Har du for stivt demperoppsett og kjører for sakte, risikerer du for lite varme i dekkene. Her kommer erfaring, mot og presisjon inn med full tyngde.

Kenny og Vegard tar seg til Creg-ny-Baa, der syklene kommer rullende ned fra fjellet i full gass og må bremse hardt inn mot svingen foran puben. Her kan du kjøpe deg tribuneplass, eller sette deg litt lenger opp i veikanten – der syklene dundrer forbi med bare én eller to meter klaring. Løpet kan sees fra nesten hele banen, og prisene varierer: fra gratis gressbakker til oppbygde tribuner til over 60 pund per plass.

Sidevognsløpet får de med seg herfra, før de drar til Ramsey for neste runde med action. Her runder syklene puben «The Swan» i en av løypas mest brutale svinger. Har du ikke egen sykkel, finnes det heldigvis både busser og tog som tar deg rundt.

En sidevogn nærmer seg innbremsingen og svingen rundt Creg-ny-Baa.
Linda, Wiggo og Kenny følger spendt med.
De er nærme og det går unna.

Motorsykkelmuseum

Været på Isle of Man er… la oss kalle det «ustabilt». Løpene blir ofte utsatt, avbrutt eller flyttet. Når et av dagens løp ryker, benytter Kenny sjansen til å besøke Isle of Man TT Motorcycle Museum. Dette er et fantastisk museum, stappfullt av gamle motorsykler, biler og nyttekjøretøy. Her bør du sette av minst en halv dag, og gjerne legge inn en matpause eller to – det er enormt mye å se.

Isle of Man byr på langt mer enn bare motorsykkelløp. Naturen er vakker, med små landsbyer spredt utover det grønne landskapet. Langs kysten ligger sjarmerende fiskelandsbyer fulle av båter, puber og røverhistorier. Under TT-ukene vrimler det selvsagt også her av motorsykler.

Isle of Man TT Motorcycle Museum er enormt, og vel verd et besøk.
En av syklene til stjernen; Micael Dunlop
Mye spennende å se på Isle of Man TT Motorcycle Museum

Legendene

Gjennom årene har TT skapt sine egne legender. Familien Dunlop er utvilsomt den mest kjente. Joey Dunlop er blitt en kultfigur med sine 26 TT-seiere. Dagens Dunlop-helt heter Michael, og han er slett ikke noe dårligere: under årets løp vinner han hele tre ganger, og tar med det sin 32. seier. Familien har til sammen 60 TT-seiere – men medaljen har en brutal bakside: både faren Robert, broren William og onkel Joey har mistet livet i racing.

En annen levende legende er 53 år gamle John McGuinness, med 23 seiere bak seg. Også han er medlem av den eksklusive 130 mph-klubben – førere som har kjørt en hel runde med et snitt på over 130 mph (over 200 km/t).

Banerekorden innehas av Peter Hickman, med et snitt på over 218 km/t. Han kjører imidlertid ut under en treningsrunde i årets løp – selv de beste blir tatt av løypas lunefulle natur.

De har det travelt rundt puben The Swan
Nr 26 har det travelt
På Isle of Man har du nærkontakt med publikum
Det er mange artige folk på øya. Ian Coates fra England hadde reist på 4 månders tur i 1999. Han kom hjem igjen 14 år senere.

Neste kapittel…

I neste – og siste – del av eventyret setter Kenny ny personlig rekord i løypa med sin brølende MT-01. Det hele feires med at Red Arrows flyr lavt over Nordstjernen i perfekt formasjon. Tilfeldig? Neppe. Kenny Dundee kjører nemlig ikke bare motorsykkel – han skaper legender.

Bilde over: Noen av damene på puben blir imponert ;o)