Prøvekjørt «Der Panzerwagen»

BMW 2025 BMW R 1300 GS Adventure

Tekst og foto Kyrre Hagen

Endelig er den nye 1300 Adventure tilgjengelig på Speed Motorcenter, og jeg fikk gleden av å prøve den. Det var første november, været var fint, og temperaturen slett ikke verst. Dette blir riktignok ikke en fullstendig motorsykkeltest, da jeg hadde sykkelen i en altfor kort periode – men det ga meg en liten smak av hva kundene til BMWs nye flaggskip kan forvente. Og med dette skal jeg forsøke å formidle mine første inntrykk av sykkelen til dere.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Det er endelig klart for å prøvekjøre nye R 1300 GSA

Jeg føler at jeg har et godt grunnlag for å vurdere sykkelen, siden jeg selv eier den utgående modellen, en GSA 1250. I tillegg har jeg erfaring med standardmodellen R1300 GS, både fra testing i Spania da den ble lansert og gjennom en lengre prøveperiode her hjemme. Jeg var svært spent på om den nye sykkelen ville beholde GSA-følelsen, i kombinasjon med den nye teknologien, rammen og motoren.

Designmessig er den nye GSA 1300 et stort steg bort fra 1250-modellen. Mange sperret nok opp øynene første gang de så den – flere mener sykkelen ser kantete ut, nesten som om den er laget av LEGO. Selv var jeg spent på hvordan den så ut i virkeligheten. Det er noe annerledes og maskulint ved den nye GSA 1300 som jeg tror vil appellere til mange. Utseendet er kantete, røft og maskulint – en «panservogn» var min første tanke.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Dette er en massiv motorsykkel. BMW går sine egne veier, og resultatet er virkelig noe for seg selv.

Den ikoniske boksermotoren har nå større slagvolum og leverer hele 145 hestekrefter og massive 149 newtonmeter. Sykkelen er også utstyrt med adaptiv cruise control for maksimal komfort. Den nye rammen og konstruksjonen gir bedre stabilitet, respons og komfort enn før. Den nye R 1300 GSAen skal være lettere å håndtere enn noensinne og mer presis takket være oppdatert Telelever-teknologi og et nytt støtdempersystem. Komfort og ergonomi har alltid vært høyt prioritert på GS, og på denne modellen kan man tilpasse dette i enda større grad enn før. Sykkelen har elektronisk justerbar vindskjerm, flere salhøydealternativer og justerbare fothvilere.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Alle de ulike fargealternativene er tilgjengelig på Speed Motorcenter.

Er den blitt større eller mindre?
Jeg bruker litt tid til å si noe om forskjellene mellom tidligere R1250 GSA og den nye modellen, da mange av kundene vil være kunder som oppgraderer. Den nye GSA-versjonen har ikke blitt lettere – tvert imot er den én kilo tyngre, og veier nå 270 kg. Velger du automatgir-varianten (ASA), legger du til ytterligere 2,1 kg. Dette er litt overraskende, siden standardmodellen GS 1300 ble hele 12 kg lettere enn forgjengeren. Akselavstanden har økt fra 1504 til 1534 mm, mens setehøyden og høyden på sykkelen er redusert. Nå ligger setehøyden mellom 870 og 890 mm, mot 890–910 mm på den gamle modellen. I tillegg har nye 1300 GSA Adaptiv Høydekontroll, som senker sykkelen med 30 mm ved stopp, noe som gjør den lettere å håndtere i flere situasjoner. Vær bare oppmerksom på at sykkelen hever seg i det øyeblikket du skifter til enduro kjøremodus, selv om den står stille. Her kan korte førere få seg en overraskelse. Den finnes også i en senket versjon som senker sykkelen ytterligere 20 mm.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Du finner smarte nye festepunkter mange steder på sykkelen.

Den nye GSA 1300 har fått en helt ny ramme i støpt aluminium. Borte er de runde rørene, og i motsetning til standardmodellen GS er bakrammen her bygget av firkantprofiler. Selv om rørene til koffertfestene er fjernet, er de nye løsningene ikke nødvendigvis mer elegante – jeg syns faktisk de gamle rørprofilene var penere. Tanken på 1300 GSA virker mer dominerende enn før, med et mer konsentrert design. BMW har integrert flere festepunkter på sykkelen, inkludert noen nye aluminiumsdeksler foran på tanken. Disse er forberedt for festing av små bagger og lignende. Det finnes også et eget feste til tankveske, og oppbevaringsrommet i tanken er pent integrert. Styrefestet har fått et flex-element som utligner uønskede bevegelser mellom styret og forgaffelen. Bremseskivene foran er økt fra 305 til 310 mm, og bak fra 276 til 285 mm.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Tricolore er et av fargealternativene.

Hovedlykten er den nye Matrix-lykten, som gir svært godt lys. Lyset er sterkere enn før og består av én LED-enhet for nær- og fjernlys samt fire ekstra LED-enheter for kjørelys og sidelys. Blinklysene foran er integrert i håndbeskytterne, og de «ekstra» lysene er delvis integrert i kåpen. Både foran og bak på GSA 1300 sitter det radar, noe som gir sykkelen adaptiv cruisekontroll med justerbar avstand til kjøretøyet foran. Systemet varsler om mulig kollisjon ved først å gi et bremsesignal, og bremser deretter hvis det ikke reageres. Radaren bak varsler om farer i begge blindsoner med lys i speilet. Dette gir deg ekstra sikkerhet, og det funker.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Førermiljøet kjennes ganske kjent ut.

Betjeningsbryterne på nye GSA 1300 er de samme som på R1300 GS. Modellen med automatgir lar deg velge mellom manuell og automatisk giring med en knapp på styret. Som på GS 1300 finnes det en hurtigmeny, der du enkelt kan justere forskjellige innstillinger som vindskjerm, støtdemperoppsett og andre funksjoner ved hjelp av en vippebryter.

Motoren er den samme som kom i R1300GS i fjor. Den er både lettere, mindre og sterkere enn i GSA 1250. Girkassa ligger nå under motoren, dermed har motoren blitt mere kompakt og lettere. Slagvolumet er på nøyaktig 1300 cc og volumøkningen kommer av større sylinderboring og en veivaksel med redusert slaglengde. Forholdet mellom boring og slag er 106,5 / 73 mm. Kjølesystemet er fremdeles en kombinasjon av luft og væske, der kjølevæske strømmer gjennom motorelementene som er utsatt for varme, som sylinderhodene og deler av sylinderne. Andre funksjoner som beholdes er shiftcam systemet. Motoren har en effekt på 145 hk ved 7.750 omdreininger, og maksimalt dreiemoment på 149 Nm ved 6 500 omdreininger. Dette gjør den til den desidert kraftigste serieproduserte boksermotoren noensinne. Den yter spesielt godt i område mellom 3 600 og 7 800 omdreininger. Her er mer enn 130 Nm konstant tilgjengelig, og disse seige kreftene er mildt sagt avhengighetsskapende.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Helt nye aluminiumsbokser er utviklet. Her er det mange muligheter til å feste utstyr.
Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Nye fester til boksene er også på plass.

Prøvekjørt, ikke testet
Etter en kort gjennomgang med Ole Petter var jeg klar for veien. Modellen jeg skulle prøvekjøre hadde automatgir. En ny knapp på venstre styreholk lar meg velge mellom M (manuell) og D (drive). Kløtsjhendelen er fjernet, men jeg må holde forbremsen inne for å sette sykkelen i gir og for å starte.

På veien merket jeg raskt to ting: Vindbeskyttelsen er blitt mye bedre enn på den gamle modellen, og etter å ha justert vindskjermen var det nærmest vindstille resten av turen – en stor forbedring. Jeg la også merke til at tanken er bredere, noe som gjør at bena hviler litt lenger fra hverandre, særlig merkbart for oss med lange ben.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester

Når det gjelder GS-følelsen, er denne fremdeles intakt på 1300 GSA. Dette er en svært komfortabel motorsykkel, og det er imponerende hvordan vekten og størrelsen nesten forsvinner i det du passerer 5 km/t. Automatgiret fungerer sømløst både opp og ned i gir, og føles som en oppgradering fra min egen 1250. Med sykkelen i «Drive» girer den selv, avhengig av kjøremodus. Systemet er like sømløst som Honda sitt.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester
Det blir bare en snartur på grusen denne gangen, men sykkelen virker veldig stabil og fin på dette underlaget.

Motoren drar sykkelen lett opp i fart på alle turtall, helt uten protest. Ved 1500 omdreininger merkes ingen uønskede vibrasjoner, og når motoren passerer 4000 omdreininger, minner sykkelen mer om en sportssykkel enn noen annen GSA jeg har kjørt. Med mer enn 130 Nm tilgjengelig i et bredt spekter har sykkelen krefter der du trenger det mest. Selv om GS modellene ikke har den høyeste effekten i klassen, er jeg ikke i tvil – disse 1300-varianten er klassen sterkeste fra lave turtall. Om du bestemmer deg for å dra på litt er også 1300en i aller høyeste grad med på notene. Motoren leverer raskt, og sykkelen lar seg villig føre på de mest svingete veiene. Når det kommer til grus, testet jeg sykkelen bare noen kilometer, men dette var nok til at jeg virkelig gleder meg til å ta den mere med på dette når muligheten byr seg igjen.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester

Testføreren mener:

Helt ærlig, jeg trenger litt tid for å venne meg til utseendet på den nye 1300-en, men det er definitivt noe spesielt med den. Når jeg kommer ut på veien, er det ingen tvil om at jeg sitter på en GSA – etter min mening en av de mest behagelige motorsyklene du kan kjøre. Her er du rett og slett kongen på veien. Som alltid er jeg overrasket over hvor lettkjørt denne store sykkelen er. Motoren er kraftfull og merkbart sterkere enn før, men det som imponerer meg aller mest, er den fantastiske giringen med automat. Dette systemet overgår alt annet BMW har laget tidligere. I tillegg var jeg svært imponert over den forbedrede vindavskjermingen. Alt tyder på at BMW nok en gang har klart å oppgradere en sykkel som for mange er den mest ikoniske blant de store adventure-syklene.

Speed Motorcenter / SpeedMC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC / MC-tester

Spesifikasjoner:

Motor:

Luft-/væskekjølt, to sylindret, firetakts boksermotor, OHV, åtte ventiler, kamaksler drevet av kjede, BMW ShiftCam variabelt innsuget kamakselkontrollsystem

Slagvolum: 1300 cc

Boring x slaglengde: 106,5 mm x 73 mm

Effekt: 145 hk ved 7750 o/min

Dreiemoment: 149 Nm ved 7750 o/min

Girkasse: Sekstrinns, kardangdrift

Drivstoffkapasitet: 30 liter

Elektronikk:

Kjøremoduser; Pro (Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3, Pit Lane Limiter, Launch Control, Dynamic Traction Control (DTC) +/- Shift, Wheelie Control, Slide Control, Dynamic Brake Control (DBC), shift assistant Pro, automatisk bakkestartkontroll (HSC) Pro), Dynamic Damping Control (DDC), BMW Motorrad ABS Pro, justerbar styredemper, Keyless Ride, dekktrykkontroll (TPC), oppvarmede håndtak, cruisekontroll, USB-ladekontakt

Chassis:

Ramme: Brotype ramme, støpt aluminium, motor som bærende del

Forhjulsoppheng: EVO Telelever, DSA sentral støtdemper. Elektronisk selvjusterende returdemping/kompresjonsdemping (Dynamic ESA)

Forhjulsvandring: 21 cm

Bakhjulsoppheng: EVO Paralever, enkeltsidig aluminiumsvingarm, sentral støtdemper. Elektronisk justering av forspenning og selvjusterende returdemping/kompresjonsdemping (Dynamic ESA)

Bakhjulsvandring: 22 cm

Forbrems: Fire-stemplet monobloc kalipere, doble 310 mm skiver

Bakbrems: To-stemplet kaliper, 285 mm skive

Forhjul: 3.0 x 19 tommer eikefelg

Fordekk: 120/70 R19

Bakhjul: 4.50 x 17 tommer

Bakdekk: 170/70 R19

Akselavstand: 153,4 cm

Setehøyde: Standard 87-89 cm. Adaptiv høydekontroll: 84-86 cm i stopp, 87-89 cm i bevegelse. AHC Komfort: 82-84 cm i stopp, 85-87 cm i bevegelse

Vekt: 269 kg (kjøreklar, oppgitt)

Utstyr:

Standardutstyr:Oppvarmede håndtak

Cruisekontroll DCC

TPM

Keyless Ride

Forlenget håndbeskyttelse med integrert blinklys

Ekstralys

Elektronisk fjæring DAS med belastningskompensasjon

Diverse festemuligheter for tilbehør

Ekstra utstyr:

Adaptiv kjøretøyhøydekontroll

Automatisk girassistent

Kjørehjelp med radarsensorer

Smidde endurohjul

Enduro-pakke Pro

Topboks-holder med elektrisk tilkobling

Komforthåndtak

Dobbelt eksosanlegg

Aluminiumskofferter

Volumutvidelse for aluminiumskoffert

Aluminiumstopboks med elektrisktilkobling

Bagasjeplate for passasjersete

Tankveske

Diverse bagasjebager

Lysbeskyttelse

Spoilertillegg for vindskjerm

Hvordan utføres testene?

Speed Motorcenter og Kyrre er enig om at journalist-arbeidet skal gjøres med en nøytral tilnærming

Author
Skrevet av Kyrre Hagen

Kyrre er kjent som motorsykkel-journalist, lidenskapelig adventure-kjører og en globetrotter. Motorsykkel har vært Kyrres store interesse siden ungdomskolen, og siden 2011 har han vært skribent i MC-avisa og Bike. I tillegg til å teste motorsykler har det å utforske fjerne land fra motorsykkelsetet vært en stor interesse.