Carving med Yamaha Niken

Tekst: Kyrre Hagen. Foto: Yamaha

I denne testen skal jeg ta for meg en av Yamahas virkelig særeste motorsykler. Eller er dette en motorsykkel? Dette er i hvert fall noe av det mest innovative, den japanske kjempen har satt i serieproduksjon. Jeg dro til Sardinia for å finne ut av det, og gledet meg vilt til å utfordre Yamaha Niken.

Da Yamaha lanserte sin Niken modell i 2018, vakte den oppsikt. Ingen hadde noen gang sett en sykkel med et slikt frontparti. Den hadde på mange måter noe «Transformers-aktig» over seg. Vel hadde Can-Am sin Spyder, men den la seg ikke ned i svingene slik du kan gjøre med Niken. Geir Brudeli fra Hokksund hadde også funnet opp et lignende konsept og solgte patenten til Yamaha, men heller ikke dette systemet ble benyttet på Niken. I stedet hadde Niken en kombinasjon av Ackermann systemet som brukes på biler, der et geometrisk arrangement i styringen gjør at det innerste hjulet kjører med en annen radius enn det ytterste, og i tilegg en konstruksjon som gjorde at du kunne legge sykkelen ned. Et komplisert system bestående av stag, oppheng og koblinger. Som om ikke dette var nok er det også doble støtdempere på hver side av forhjulene. Om denne forklaring ga mening vet vi ikke, men kort fortalt er forstillingen en komplisert konstruksjon med mange bevegelige deler. For å gjøre en sammenligning med Yamaha´s egen Tracer 9 GT, som har «samme» motor, veier Niken nesten 50 kg mere. Det aller meste av dette ligger i fronten. Til tross for dette oppnår en fører på 75kg 50/50 vektfordeling mellom bak og forhjulene.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken
To hjul i fronten gir et utrolig feste. Jeg får raskt stor tillit til denne, og dette gjør at jeg aldri er redd for å «miste» fronten. Her kan du kjøre virkelig sportslig.

Ved første øyekast ser ikke den nyeste modellen vesentlig endret ut sammenlignet med den gamle. Av de største forandringene er en ny og sterkere ramme, der motoren er lent 5 grader fremover. Dermed er tyngdepunktet i sykkelen forbedret. Motoren har 42 cc større slagvolum og mer roterende masse. Dermed nås det maksimale dreiemomentet 1500 omdreininger tidligere. Den spesielle forstillingen er uforandret, noe som forteller oss at konseptet er vel gjennomprøvet før de turte å slippe den første generasjonen ut på markedet.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken

Instrumentet er en 7 tommers TFT skjerm. Du kan velge mellom tre ulike layouter. Du får opp kjøreinformasjon og kan gjøre ulike innstillinger på elektronikken som påvirker sykkelens kjøreegenskaper. Skal du ha fullt utbytte av displayet må du laste med Yamaha «My ride» appen. Med denne kan du bruke skjermen til å styre musikk, lese meldinger fra telefonen, betjene samtaler på telefonen, samt få opp informasjon om været, m.m. Installerer du appen Garmin Motorize App får du også mulighet til å benytte skjermen til navigasjon med kartvisning. Knapper og brytere på Niken er fine og brukervennlige. Betjening av kjøremoduser gjøres på en egen knapp. Cruisekontroll styres via tre knapper og all funksjonalitet på TFT skjermen styres via en joystick.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken

Niken har fått en 7 tommers TFT skjem med mange funksjoner. Blant annet kartvisning.

Vindskjermen har justeringsmuligheter, og kan skyves 7 cm opp eller ned. Niken har samme sidevesker som du finner på Tracer 9 GT modellene. Hver veske har plass til en helhjelm. Sykkelen leveres nå i YAMAHA BLACK, og med detaljer både bronse fargede og sorte detaljer. Lykter og blinklys er frekt integrerte. Den ser skikkelig lekker ut, med et hypermoderne nesten Ailien-aktig utseeende. At Yamaha leverer en god del tilleggsutstyr er vel nærmest unødvendig å si.

Prøvekjøring:

Jeg er på øya Sardinia, den grønne koselige øya vest for fastlands Italia. Ikke helt tilfeldig, da øya består av runde fine åser og fjellformasjoner med masse flotte veier. Perfekt for motorsykkelkjøring.

Selv har jeg kjørt den første modellen kun noen kilometer på en demokjøring. Nå er det klart for å kjøre generasjon nr. 2. Jeg husker jeg syns den forrige  virket noe tung i fronten, samtidig som jeg savnet litt krefter. I det jeg tar den nye Niken av støtta kjenner jeg igjen litt av den følelsen. Selv om den med sine 270 kg kjøreklar vekt, ikke er noe tyngre enn tradisjonelle touringsykler. Den er allikevel forholdsvis høyreist og får derfor tyngdepunktet litt høyt.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken
Den nye versjonen av Yamaha Niken er en utrolig kul motorsykkel. Den er komfortabel, og svelger de fleste underlag helt bekymringsløst. Med den oppgraderte motoren har sykkelen fått seg en skikkelig oppgradering.

Jeg venner meg raskt til sykkelen, som oppfører seg eksemplarisk i fart. Jeg føler allikevel at den legger seg ned litt tregere ned sammenlignet med tradisjonelle sportstourere. Jo høyere hastigheten blir jo mindre opplever jeg dette, og det går i inspirert tempo på spagettiveiene i det grønne landskapet. Jeg har startet kjøringen i Street modus, men savner igjen litt respons i motoren. Når jeg setter sykkelen i Sport blir det hele bedre. Jeg merker klart forskjell fra den første generasjonen. Noe av det jeg raskt legger merke til ar at Niken tar ujevnheter i veien på en helt annen måte enn en vanlig motorsykkel. Dette skyldes at alle hjul har sin egen «kjørebane». Med en tradisjonell sykkel havner jo alltid begge hjula oppi samme hull eller sprekk i asfalten. På Niken treffer du aldri oppi samme ujevnhet med hjulene. (bortsett fra om det er et stort hull i veien da). Alle ujevnheter deles nærmest på tre. Dette gjør at jeg etter hvert ikke bryr meg særlig mye om hvordan underlaget ser ut. Niken spiser veien uansett, med hull og sprekker, og jeg kan heller konsentrere meg om hvilke retning veien må ta, og hvor mye jeg må svinge.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken
Sardinske veier er herlig på Niken.

Etter noen timer med den nye Niken, har skepsisen har gått over til uforbeholden tillit. Ja jeg er faktisk ikke lengere det minste i tvil om at Niken vil beholde vei-grepet UANSETT. Svingene ligger tett som hagel og vi nærmest carver gjennom dem. Her er det bare å legge ned til gnistregnet ligger igjen etter fotpinnene. Dette hadde sett tøft ut i mørke.

Niken svinger virkelig godt. Forhjulene er 15 tommer store mens bakhjulet er 17. Yamaha forteller oss på pressekonferansen at dette har vært et valg for å få den så kvikkstyrt som mulig, samtidig som ikke stabiliteten blir dårlig på slettene. Dette syns jeg de har lykkes bra med. Jeg har undret meg over hvor mye nedlegg forstillingen tåler, før ett av dekkene vil lette fra bakken. Nedleggsvinkelen er hele 45 grader, og siden fothvilerne skrubber i asfalten lenge før et av forhjulene forlater bakken vil dette ikke bli noe problem Når først tilliten til fronten på Niken er etablert, blir nedleggene ganske heftige. Jo lengere utpå dagen vi kom jo mere tillit hadde vi til fronten på Niken.

Når det gjelder demperne på Niken fungerer også disse bra. Alle tre hjul følger sitt eget kjørespor, dermed kan demperne jobbe hver for seg i sitt hjulspor, og slipper å måtte takle samme problem som det andre hjulet som på en tradisjonell sykkel. Også bremsene fungerte bra i alle situasjoner jeg testet dem. Her har hvert forhjul sin bremseskive, og i tillegg har bakhjulet en egen. På minussiden på Niken syns jeg speilene er. Disse sitter nede foran og under styre, og jeg syns jeg så litt mye av underarmene mine i dem. I tilegg var joysticken litt for enkel å forveksle med blinklysbryteren.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken
Oppgradert motor gjør kjøreopplevelsen bedre.

Sittestillingen på sykkelen er oppreist og romslig. Sete ble hardt etter en drøy time, men om du flytter deg litt bakover er det bredt, og har mer å fordele vekten din på. Førermiljøet utover speilene er veldig bra, og det er veldig enkelt å bytte kjøremoduser, samt komme inn i menyene.

Med Niken har Yamaha bevist at de ønsker å tenke nytt og utvikle motorsykler med ekstreme egenskaper. De sier selv at de vil utforske og utfordre markedet. Niken prosjektet er et bevis på akkurat dette. Den har ikke blitt noen storselger, men det at de nå oppgraderer modellen, er et bevis på at de fremdeles har tro på konseptet.

Hvem er det så denne sykkelen passer for?

For det første må du ha samme mot som Yamaha for å tørre å satse på en slik sykkel.

Du må ikke bry deg om hva andre mener. Til gjengjeld vil du få en motorsykkel med et

helt unikt veigrep, der du i langt mindre grad trenger å tenke på hvordan underlaget er.

Her kan du heller konsentrere deg om hvor veien går. Du vil få en sykkel som takler underlag på en helt spesiell og bra måte, og i tilegg vil du få mye oppmerksomhet for sykkelen, som vi syns er veldig kul.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / Kyrre Hagen / MC-tester / Yamaha / Niken
Med Niken viser Yamaha at de ønsker å tenke nytt, og utfordre markedet. Det avanserte hjulopphenget gjør at innerhjulet følger en annen svingradius en det ytterste. Et komplisert og kostbart system. 

Testføreren mener:

Niken er en veldig kul motorsykkel, og gir deg raskt tillit. Faktisk så mye tillit at da jeg dagen etter testkjøringen skulle ut å kjøre en tradisjonell motorsykkel, var min første tanke at i dag kan jeg ikke kjøre like raskt som med Niken. Dette sier ikke så lite. Oppgraderingen på motoren er veldig positiv, det samme er det nye instrumentet. Jeg ble positivt overrasket etter en dag på denne sykkelen, og mine fordommer forsvant fullstendig. Kort sagt en kul og spesiell motorsykkel med rått grep i svingene.

Spesifikasjoner:

Farger: YAMAHA Black

Motor: Væskekjølt, 3 sylindre, 4-takt

DOHC

Slagvolum: 890cc

Boring/ slaglengde: 78 mm/ 62.1 mm

Kompresjonsforhold: 11.5 : 1

Effekt: 114,9 hk ved 10.000

Moment: 93 Nm ved 7.000

Girkasse: Konstant utveksling, 6-trinns

CO2 Utslipp: 135 g/km

Drivstofforbruk: 5,8l/100km

Drivstofftank: 18 Liter

Kraftoverføring: Kjede

Fjæringsvei Foran: 110 mm

Fjæringsvei Bak: 125 mm

Nedleggsvinkel: 45 grader

Bremser foran: Doble hydrauliske skivebremser, Ø 298 mm

Bremser bak: Hydraulisk skivebrems, Ø

245 mm

Akselavstand: 1510 mm

Setehøyde: 825 mm

Kjøretøyvekt: 270 kg

Hvordan utføres testene?

Speed Motorcenter og Kyrre er enig om at journalist-arbeidet skal gjøres med en nøytral tilnærming

Author
Skrevet av Kyrre Hagen

Kyrre er kjent som motorsykkel-journalist, lidenskapelig adventure-kjører og en globetrotter. Motorsykkel har vært Kyrres store interesse siden ungdomskolen, og siden 2011 har han vært skribent i MC-avisa og Bike. I tillegg til å teste motorsykler har det å utforske fjerne land fra motorsykkelsetet vært en stor interesse.