Kraftlokomotivet BMW K 1600 GT  

Tekst: Kyrre Hagen  Foto: Lenka Leginova

«Vi ber påstigende passasjer trekke inn på perrongen. BMW K 1600 GT kommer straks inn i spor 1. Vi gjør oppmerksom på at sykkelen bare har kort opphold … » Ja, omtrent slik kjennes det etter et par dager i salen på K 1600 GT. Denne sykkelen drar som et lokomotiv, og er stø som fjell. Dette går som på skinner.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
Er BMW K 1600 GT kongen av touring? Den er i hvert fall en sterk kandidat.

Dette er en testkjøring jeg har gledet meg til. 160 hk og 180 NM er seriøst med krefter. Når alle disse slippes ut, samtidig som brølet fra den sekssylindrede motoren når ørene, får det hårene til å reise seg på ryggen, dette er som den vakreste symfoni.  

Historikken

K 1600 GT og GTL så dagens lys i 2011. GT modellen var erstatningen til K 1200/1300GT modellene, mens GTL gikk rett i strupen på kongen selv; Honda Gold-Wing. Det har etter hvert kommet to modeller til, og for 2022 sesongen ble alle disse eksklusive 1600 modellene oppdatert; K 1600 GT sport-tourer, K 1600 GTL luksussport-tourer, K 1600 B bagger og K 1600 Grand America. K 1600 GT som vi tester, er den mest sportslige i 1600 serien, og det handler fremdeles om høy ytelse og kjøreegenskaper som overgår det størrelse og vekt skulle tilsi.  Årets utgaver leveres i Black Storm metallic, Option 719 (grønn med gull emblemer) og Style som i år er blå. Det test kjørte eksemplaret er en 2022 modell, men utover fargekombinasjonene er modellen lik.

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
Selv om dette er en stor sykkel, liker den seg godt på svingete norske veier, og motorbrølet under akselerasjon, er som en Lamborgini.

Felles for modellene er den momentante og effektsterke sekssylindrede motoren, som selvsagt er godkjent Euro 5. Dette har på ingen måte svekket den, og effekten på 160 hk, nås faktisk 1000 omdreininger tidligere enn foregående modell. I tillegg ble det imponerende dreiemomentet økt 5 Nm til 180. BMW hevder at resultatet er raskere akselerasjon, spesielt i området 3.500 til 7.000, som er turtallsområdet der de fleste befinner seg. Oppgraderingene inkluderer to ekstra sensorer for å optimalisere tenningstidspunktet og to ekstra lambdasonder på eksosen for å overvåke oksygeninnholdet. Modellen har en 6-akslet IMU, og BMW Motorrad Dynamic ESA og automatisk lastnivåkompensasjon. Alle K 1600-modellene har også pådragskontroll på motor (MSR), som sammenligner rotasjonshastighetene mellom hjulene på samme måte som standard Dynamic Traction Control og dermed bestemmer kraftoverføringen til bakhjulet.  

Sportslig utseende 

K 1600 GT har et sportslig utseende. Heldigvis er de karakteristiske lysringene borte, og erstattet med en ny avansert LED-frontlykt, som består av ni LED-er for nærlys og åtte LED-er for fjernlys. Til sammen bidrar dette til et mere moderne og sportslig utseende. Lykta har en adaptiv funksjon, og justerer seg opp eller ned under akselerasjon /bremsing. Lyset på sykkelen har også velkomst og farvelfunksjoner.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
Den store 10,25 tommers skjermen har flere muligheter, og gir deg god informasjon. Det er fint å slippe separat GPS.

Instrumentet på GT 1600 er den store imponerende 10,25-tommers høyoppløselig TFT-fargeskjermen med integrert kartnavigasjon og Bluetooth-tilkobling. Funksjoner som cruisekontroll, kjøremoduser og lyd er integrert i displayet. BMW’s nye Audio System 2.0, med integrerte antenner er nå standard på K 1600 GTL og K 1600 Grand America, men valgfritt på K 1600 GT og K 1600 B.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
K 1600 GT finnes nå i Option 719.

Det er også mye standard utstyr på sykkelen, vi nevner: Tre kjøremoduser, DYNAMIC, ROAD og RAIN. motorbremsekontroll (MSR), bakkestartkontroll (HSC Pro), dekktrykk-kontroll (RDC), varmehåndtak, setevarme, sidevesker, keyless, intelligent nødanrop (ECALL), ladelagring for mobiltelefoner (USB-C), tostemt horn og fire konfigurerbare favorittknapper. 

Det tilbys dessuten to pakker til sykkelen: Komfort-pakke (bestående av Keyless Ride, sentrallås, girskiftassistent pro og tyverialarm). Touring-pakke (bestående av lydsystem 2.0 med DAB+, SAT-radio og lydprofiler, LED-ekstra lyskaster og innkoblingsvern), belysning på bakkenivå.  

Av annet valgfritt tilbehør finnes: Toppkoffert, innervesker for toppkoffert og sidekoffert. Tankveske, sportslyddemper, krom deler, lavere vindskjerm. 

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
Vi tar sykkelen med på en test på svingete fjellveier. Den er ikke den letteste sykkelen men klarer seg fint.

Testkjøring

På Speed Motorsenter i Sandefjord møter jeg en smørblid Thor Liverød som har vært ute og kjørt sykkelen inn et par dager i forveien. At han er fornøyd med kjøreturene legger han ikke skjul på. Eksemplaret vi får utlevert er i hvit, med blå og rød sports dekor. Style Sport er betegnelsen, og kler sykkelen godt. Med dette designet ser sykkelen virkelig sportslig ut.

Jeg får en rask innføring i sykkelen, og noe av det første jeg får greie på er at jeg må laste inn en app på telefonen, for å få tilgang til alle funksjoner. Connected heter denne, og leveres av BMW Motorrad. Når bruker er opprettet og bekreftet, kan jeg både koble mobilen opp mot sykkelen, og laste ned kart for navigasjon. Det 10,25 tommer store displayet er lett å lese, og gir god informasjon. Du kan dele skjermen i to, slik at du får opp informasjon, kart etc. opp på høyre siden. Åpner du kartet i full bredde på skjermen blir dette ganske bredt, men naturligvis ikke så høyt. Telefonen kan du legge fra deg i et rom framme under vindskjermen, med ladekontakt. 

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester

Endelig kan jeg laste bagasjen min inn i sideveskene på sykkelen. Det vil si, ikke alt. Både skoene mine og den tynne boblejakka mi må jeg la bli igjen. Jeg er jo vant til å laste fra toppen i romslige alu-kofferter med åpning i toppen. Her er de to sidekoffertene betraktelig mindre enn de ser ut som. Dette skyldes tykke doble vegger i sidene på boksene, som reduserer størrelsen en hel del. Jeg har rett og slett feilberegnet hvor mye jeg kunne ta med meg. Når jeg er inne på dette med bagasje må jeg jo også nevne at sykkelen har et lekkert bagasjebrett, så jeg kunne nok få med meg ganske mye mere.   

Jeg vipper sykkelen av støtta, og kjenner litt på vekta. Det kjennes at de 343 kiloene er der, og det er nok ikke helt tilfeldig at sykkelen er utstyrt med revers. Med en slik farkost lærer du deg å planlegge parkeringer etc., og når du har vært litt slurvete med dette, kan reversen være kjærkommen å ha. For å være helt ærlig krever K 1600 GT min konsentrasjon når jeg håndterer den på litt kronglete parkeringer, og vendinger under fotoseanser. Jeg vil nødig legge den i bakken, men overlevere den tilbake like hel.  

Det å starte opp den seks-sylindrede motoren er en fryd for øret. Det kommer herlig snerr fra motoren, ut fra de grove eksospottene. Deretter maler den som en kjælen katt. Jeg setter sykkelen i bevegelse, og ikke lenge etter er jeg ute på landeveien. Med litt fart på hjulene er det meste av vekten på sykkelen borte, og jeg reflekterer umiddelbart over hvor godt jeg sitter, og hvor godt førermiljøet er på denne sykkelen. Sete er bredt og deilig å sitte på, med litt støtte i bakkant mot det opphøyde passasjersete. Vindskjermen er stor, og kan selvsagt reguleres til ønsket høyde. I det heletatt har sykkelen god vindbeskyttelse. Speilene gir god oversikt bakover, og instrumentet er lett å lese. Sykkelen har også mye mindre hjulstøy enn jeg er vant til. Duolever systemet (forstillingen) gir mulighet for å tette helt inn til styrestammen. På denne måten kommer det svært lite hjulstøy opp herfra. Ønsker du ekstra luft mot kroppen på varme dager, kan en «flaps» på hver side av kåpa slås ut.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester

Sykkelen er utrolig stabil. Jeg hadde forberedt meg på en litt mer tungstyrt sykkel, men K 1600 GT er ikke det. Jeg kjører den fine veien gjennom Jondalen til Austbygd i Tinn. Her er det en svært underholdende vei, med mye fine svinger. Disse tar sykkelen som en lek, uten at jeg trenger å justere særlig på hastigheten. Det går nærmest som på skinner. Etter Austbygd setter vi kursen opp Tessungdalen. Uansett hvilke svinger veien byr på oppleves alt på denne sykkelen udramatisk, og når jeg ved noen anledninger girer ned et par hakk i forbikjøringer, kommer den herligste lyd du kan tenke deg fra sekseren. Den hyler nesten som en Lamborghini. Det å si at dette er den mest lettkjørte sykkelen jeg har kjørt blir feil, men i forhold til størrelse og vekt er jeg imponert.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
BMW K 1600 GT er den mest sportslige av 1600 modellene, og spør du meg mangler den ikke mye.

Gjennom Jondalen og Tessungdalen kjører jeg på litt ujevnt veidekke. DYNAMIC innstillingen påvirker dempingen på sykkelen, og den blir rett og slett for hard. ROAD modus fungerer mye bedre. Når det gjelder gir-skift uten kløtsj (quickshifter), syns jeg dette fungerer best fra andregir og oppover. Det er akkurat som spranget mellom første og andre blir litt mere klunkete sammenlignet med resten. Ut over dette fungerer gir-skiftassistenten godt. Når det kommer til bremser har jeg en forventning til at det vil ta litt tid å stoppe denne ekvipasjen som med meg og bagasje nærmer seg 500 kg. Jeg trengte ikke å bekymre meg, for bremsene fungerer veldig bra, og bidrar til at denne sykkelen er til å stole på.   

Jeg plundrer litt med telefonkoblingen for å få appen til å virke. Etter mye testing viser det seg at mitt originale etui til mobiltelefonen (Samsung) stanser appen når lokket lukkes. Når jeg tar telefonen ut av etuiet er problemet er løst. Opp på skjermen kommer et ganske stort kart felt. Jeg planlegger ruta i appen, og denne overføres direkte til sykkelen som viser den med kart i venstre side av skjermen, samt anvisninger på høyre side. Jeg må bare innrømme at det er en lekker løsning å slippe å ha en egen GPS montert. Ellers er menyene og navigasjon mellom disse, enkle å venne seg til.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
K 1600 GT er en lekker motorsykkel. Med oppgraderingen av fronten, er den blitt en mer moderne motorsykkel.

På vår siste dag av testkjøringen får vi virkelig testet sykkelen på våte veier. Under slike forhold fungerer kjøreprogrammet RAIN ypperlig, og det justerbare kåpeglasset gir meg god værbeskyttelse. Jeg tester også sykkelen med passasjer. Hun var fornøyd med både sete og utsikt over føreren. Selv merket jeg minimal forskjell på sykkelen. ESAén med automatisk lastkompensasjon fungerte ypperlig, og motoren har så mye krefter at det måtte mye mer enn en passasjer til for å påvirke dette.  

Hva synes så fagpersonene på Speed Motorcenter om sykkelen?

Thor Liverød – Daglig leder

Thor Liverød / BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester

I august 2022 tok jeg en kjøretur med en BMW K1600GT, og grunnen var å bli bedre kjent med en av de virkelig store landeveislokomotivene. Jeg ble ikke skuffet. Vi hadde bare noen dager tidligere fått inn en splitter ny 2023-modell demosykkel som skulle kjøres inn før touringtreffet på Beitostølen i 2022. Jeg tok på meg jobben og tok meg en dagstur Hardanger rundt for å få jobben gjort. Det er en tur på ca. 800 km. Allerede før jeg hadde kjørt 10 meter merket jeg at dette er en kjøremaskin av dimensjoner, vekten, sittestillingen og ikke minst lyden av en sekser. Dette blir en fin dag på jobben med sol og tørre veier. Selve kjøreopplevelsen: En motor med et fantastisk moment og et behagelig turtall som får deg til å nyte kjøreopplevelsen fra første meter. Man sitter godt med god oversikt over instrumenter og ikke minst det viktigste, nemlig veien. Sykkelen er tung noe som gir en retningsstabil sykkel, men også en sykkel du merker er tung ved sportslig kjøring og nedbremsing på svingete norske veier. Bremser og sykkelen generelt er dimensjonert for å bli brukt, men du merker som sagt at den krever litt ekstra innsats ved spesielt nedbremsing. Dette er ingen nybegynnersykkel. Jeg testet ut sykkelen på ulike type veier, svingete vestlandsveier, gode riksveier og avsluttet med motorvei. Sykkelen kommer helt klart best til sin rett på de lange etappene på gode veier. Ser for meg at dette må være drømmen å kjøre nedover i Europa med. Men om jeg måtte velge en sykkel for kjøring her hjemme i Norge, med de fartsgrenser og svingete veiene vi har, så er nok en BMW R1250RT et enda bedre valg for min del. Litt lettere, fantastisk moment og litt mer leken. Men nedover i Europa, ingen tvil, BMW K1600GT er nok verdens beste langtourer på asfalterte veier.

Espen Sæle – Verksmester

Espen Sæle / Verksmester / BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester

Det første jeg tenker på om denne sykkelen er: Kraftpakke, kjøreegenskaper og komfort. BMW har senket turtallet hvor maks effekten er tatt ut med ca 1000 O/min, det er alltid en god ting å få makseffekten tidlig. Kundene virker veldig fornøyde med modellen. Alle mekanikerne liker å skru på denne, men det er nok et par av gutta som synes den er litt stor og tung å flytte på. Sykkelen er servicevennlig med tanke på at det er en seks-sylindret motor med mye kraft, og service skal den ha en gang i året eller hver 10000km. Ventiler sjekkes og tennplugger byttes hver 30000km. Luftfilter byttes hver 20000km. Største svakheten med sykkelen er at det er litt komplisert å sjekke oljenivå på den. Her er det mange kunder som gjør feil. De leser ikke godt nok i instruksjonsboken og overfyller. Sykkelen har tørrsumpsmøring og for peile oljen så må sykkelen være skikkelig varm. Hvis man sjekker på kald motor, så er det ingenting på pinnen og kundene pleier da å fylle på en halv liter. Da fylles luftfilterboksen med olje og sykkelen begynner å ryke.

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
Sett deg godt til rette, og nyt turen. K 1600 GT drar som et lokomotiv.

Konklusjon

K 1600 GT får frem smilet i meg. Den er stø som fjell, og går som på skinner under hele testkjøringen. Komforten er nydelig. Du sitter godt, og har tilgang til det aller meste som kan leveres på en motorsykkel. Om jeg skulle mangle noe måtte det være en adaptiv cruisekontroll, det hadde jeg faktisk forventet på BMW´s toppmodell, særlig med tanke på at de har dette på andre modeller. Motoren er helt rå, og lydopplevelsen fra den kraftige sekseren er rett og slett sexy. Effekten leveres like jevnt som på en EL-bil. Om jeg skulle krysse Europa i en fei, ville jeg gjerne kjørt K 1600 GT. Og når jeg hadde kommet frem til svingete veier hadde jeg vist at denne sykkelen er til å stole på. Ta en tur ut å prøvekjør denne sykkelen, jeg garanterer at du vil bli sjarmert.  

BMW K 1600 GT / Kyrre Hagen / Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC-tester
En herlig motorsykkel som takler det meste. Aktiv kjøring er ikke noe problem.

Spesifikasjoner

Motor: 1649 cc. 6 sylindre i rekke 

  • Ytelse: 118 kW (160 hk) – 6750 
  • Dreiemoment: 180 Nm – 5250 
  • Forbruk: Basert på WMTC 5,9l / 100 km 
  • CO2 utslipp: 137 g/km (WMTC) 
  • Gir: 6 
  • Overføring: Kardang 
  • Ramme: Støpt aluminium, med motor som bærende element 
  • Fordemper: 115 Vandring 
  • Bakdemper: 135mm vandring 
  • Styrevinkel: 62,2grader 
  • Hjulavstand: 1618 mm 
  • Framhjul: Støpt aluminium 3,5″ 120/70 ZR 17 
  • Bakhjul: Støpt aluminium 6,0″ 190/55 ZR 17 
  • Bremser foran: Doble 320mm skiver 4 stemplet kaliper.  
  • Bremse bak: Enkel 320mm skive 2 stemplet kaliper.  
  • ABS: BMW Motorrad integral ABS 
  • Setehøyde: 810–830 mm 
  • Vekt: 343 kg 
  • Tankvolum: 26,5 liter. (reserve ca. 4 l.) 
  • Ca. pris: Fra kr. 375.400,-. Vårt eksemplar med utstyr, komfort og touring pakke, dette kommer i tillegg.  

Hvordan utføres testene?

Speed Motorcenter og Kyrre er enig om at journalist-arbeidet skal gjøres med en nøytral tilnærming

Les også

Author
Skrevet av Kyrre Hagen

Kyrre er kjent som motorsykkel-journalist, lidenskapelig adventure-kjører og en globetrotter. Motorsykkel har vært Kyrres store interesse siden ungdomskolen, og siden 2011 har han vært skribent i MC-avisa og Bike. I tillegg til å teste motorsykler har det å utforske fjerne land fra motorsykkelsetet vært en stor interesse.