Læremesteren Yamaha MT-07 Y-AMT.
På denne lærer du å kjøre motorsykkel
Tekst: Kyrre Hagen. Foto: Kyrre Hagen og Viggo Carlsen.
Gjennom årene har MT-07 blitt kjent som en av de mest allsidige og populære mellomklassemotorsyklene på markedet, og med dette er den en av de aller viktigste modellene fra Yamaha. For 2025 sesongen er den oppdatert igjen, og nå tilgjengelig med det nyutviklede Y-AMT girsystemet, som gjør den enda morsommere.

Yamaha MT-07 ble lansert i 2014 som en del av Yamahas nye «Masters of Torque»-serie. Modellen ble raskt en suksess takket være sin kompakte størrelse, lave vekt, sterke 689cc CP2-motor og en pris som gjorde den tilgjengelig for mange. Den appellerte både til nybegynnere og mer erfarne førere med sin enkle, men engasjerende kjørestil. I 2018 kom en oppdatert versjon med bedre fjæring og forbedret sete. 2021-modellen fikk nytt LED-lys, justert design og en oppgradert instrumentering. For 2025 har Yamaha igjen oppdatert MT-07 med en rekke mindre, men merkbare endringer. Endringene handler i hovedsak om modernisering av utseende og funksjoner. Visuelt fremstår motorsykkelen skarpere og mer moderne, med en ny frontlykt i «Projector»-stil som gir et renere og mer teknisk uttrykk. Fronten har fått et mer kompakt og samlet design, inspirert av de nyeste MT-09- og MT-10-modellene.

Instrumenteringen er ny, og MT-07 har fått en 5-tommers TFT-skjerm med fire visningsmoduser. Den støtter smarttelefonkobling via Bluetooth, slik at føreren kan få varsler om samtaler, meldinger og navigasjonsinstruksjoner. Skjermen er oversiktlig og har i tillegg til standart informasjon, tre felter der du selv kan velge ulik informasjon.

Sykkelen har fått nye brytere, som også betjener smarttelefontilkobling, navigasjon og kjøremodus, samt brukes til å utforske menyalternativene. MT-07 har også fått nye blinklysfunksjoner. Et mykt trykk på blinklysknappen får blinklyset til å blinke tre ganger ved et eventuelt feltskifte, mens fullt trykk får det til å blinke kontinuerlig. Blinklyset slukker nå også automatisk etter 15 sekunder eller når motorsykkelen har kjørt mer enn 150 meter.

Motor og ramme er uendret fra forrige generasjon. Motor-messig er ikke MT-07 det råeste du kan kjøre. Vi snakker om moderate effekt på 73,4 hk, men kreftene er der du trenger dem. Dette er en parallell twin, med 270 graders forskyving på veiva. Det er altså ikke likt tenningsintervall mellom første og andre, og andre og tredje tenning. Yamaha kaller dette Crossplane, og prinsippet gjør at du reduserer periodene veiva ikke får tilført kraft, som igjen forbereder dreiemomentet i motoren.
2025 modllen har fått en betydelig oppgradering i form av en ny 41 mm opp-ned (USD) teleskopgaffel foran. Dette er første gang MT-07 leveres med denne typen dempere fra fabrikk. Den nye opp-ned gaffelen skal gi økt stivhet og forbedret respons i fronten, noe som skal bidra til mer presis styring og bedre tilbakemelding fra underlaget. Oppgraderingen er et svar på tidligere kritikk av den konvensjonelle gaffelen, som ble ansett som et svakt punkt på tidligere modeller.

Bremsesystemet har fått finjusteringer for forbedret følelse og respons, men spesifikasjonene for bremsekomponentene er i hovedsak de samme som før. Radielt monterte firestemplede kalipere foran, som gir forbedret bremsekraft og bedre modulering. Endringene representerer en betydelig forbedring i MT-07s chassis og bremseoppsett, og bringer modellen nærmere konkurrenter som tidligere har hatt mere påkosta komponenter.
Yamaha MT-07 med Y-AMT – en ny måte å gire på
Den største revolusjonen for for MT-07 i 2025, er at modellen nå tilbys med Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission), en elektronisk styrt girkasse som fjerner behovet for clutchhåndtak og tradisjonell girskifter. I stedet kan føreren velge mellom automatisk og manuell giring.
Systemet fungerer ved hjelp av to elektriske aktuatorer som styrer clutch og girvalg. Mekanikken bak er en tradisjonell manuell girkasse, men elektronikken håndterer selve operasjonen. I automatisk modus girer systemet selv basert på hastighet, gasspådrag og valgt kjøremodus. Føreren trenger kun å konsentrere seg om gass og brems.

I manuell modus girer føreren selv via to vippebrytere på venstre styrehalvdel, én for oppgiring og én for nedgiring. Dette gir mer kontroll, samtidig som man slipper å bruke clutch. Innenfor manuell modus finnes tre kjøremoduser: Street, Sport og Custom.
- Street-modus gir en balansert karakter med myk motorrespons og girskift tilpasset vanlig landeveiskjøring. Girskiftene skjer forholdsvis tidlig for å gi en jevn og forutsigbar kraftleveranse.
- Sport-modus skjerper motorresponsen og lar motoren dra høyere på turtall før oppgiring. Girskiftresponsen er raskere, og sykkelen føles mer direkte, egnet for aktiv kjøring på svingete veier eller sportslig bruk.
Custom-modus gir føreren mulighet til å justere parametere traction og motorrespons, etter egne preferanser. Custom-innstillingene velges via menyer og valg er bygget for å være intuitive også under kjøring. Endringer kan gjøres raskt, slik at sykkelen kan tilpasses skiftende forhold eller kjørestil på tur.
- Motorrespons kan justeres i tre nivåer mellom en mer aggressiv karakter, der gasspådraget gir rask og direkte respons, eller en mykere innstilling for en roligere, mer progressiv effektleveranse. Dette lar føreren tilpasse sykkelen til enten rask kjøring eller mer komfortorientert bruk.
- Traction control-systemet kan justeres mellom to nivåer. Føreren kan velge hvor raskt systemet skal gripe inn ved hjulspinn, eller i noen tilfeller deaktivere det helt for maksimal frihet på tørre, gode forhold.

Prøvekjøring:
Det første som slår meg når jeg henter sykkelen, er hvor tøff og tidsriktig den ser ut. Det litt mer kantete utseendet sammen med led-lysene og TFT skjermen gjør at sykkelen virker tøff og moderne. Dette er rett og slett en tidsriktig motorsykkel. De turkise felgene gjør virkelig at sykkelen skiller seg fra mengden. Speed har i tillegg montert en liten men tøff spoiler-lignende vindskjerm på sykkelen, og speil i enden på styret. Begge disse endringene gjør sykkelen enda tøffere. Etter min mening er MT-07 en typisk innstegs-sykkel, og hvem kunne vel ikke tenke seg å kjøre denne frekke landeveisrøveren. Ny MT-07 gjør meg rett og slett nysgjerrig. I tillegg til det forbedra utseendet, er de nye bryterne noe jeg raskt legger merke til. De avslører at det her er snakk om noe helt nytt.

Etter en lynrask demonstrasjon av brytere, sier selgeren; Odd at dette finner du ut av, og det gjør jeg, men jeg må innrømme at jeg bruker noen sekunder før jeg får sykkelen i bevegelse. MT-07 er ikke noe typisk motorvei sykkel, så jeg velger småveiene innover i Vestfold denne første kjøreøkta. Sykkelen kjennes lett og kvikkstyrt, men giringen er uvant, og tar litt tid å venne seg til. Det ender opp med at jeg kjører ganske mye med knappegiringen denne dagen, og tester ut de ulike kjøremodusene.
Knappene på venstre holk er helt nye for meg, og det tar litt tid å venne seg til dem. En ting er knappene og joysticken for å navigere seg ut og inn av menyene. Det andre er den nye blinklysbryteren. Det blir i det heletatt litt mye nytt for venstrearmen, noe som resulterer i feilgiring. Øvelse gjør som kjent mester, og MT-07 Y-AMT er intet unntak, så snart begynner ting å sitte. Den nye blinklysbryteren er kjekk når du først får takat på det, og mange av kompisene mine ville nok bli glad om jeg hadde dette på sykkelen min, for jeg bruker somregel minimalt med tid på å lese av instrumentet, noe som fører til at blinklyset kan bli glemt.

MT.07 er kvikkstyrt og kjapp. Du vil ikke vinne noe drag race, men den utfordrer raskt førerkortet ditt om du ikke følger med. Ved hjelp av knappegiringen er den rask i sport-modus. Den er også presis og stabil i svingene. Den nye gaffelen henger godt med noe som er spesielt merkbart ved aktiv kjøring eller på ujevnt underlag. Med 130mm vandring på disse, kan du ikke kjøre denne sykkelen som en adventuresykkel. Da blir du straffet om du overser en dump i veien, men til vanlig asfaltkjøring sørger de for god kontakt med underlaget, og bakdemperen er justerbar både på forspenning og retur, noe som gir mulighet for individuelle tilpasninger. MT-07 har bevart sin kjente balanse mellom lett håndtering og sterk motorkarakter. Dunlop Sportmax Q5A er valgt som originalmontert dekk på MT-07, og har fine allround-egenskaper.
Sittekomforten er bra på MT-07, og selv om jeg er ganske lang, sitter jeg bra på sykkelen, og rompa mi tåler sete mye lengre enn forventet. Den lille vindskjermen eller spoileren virker utrolig effektiv, for vindstøy og turbulenser opptrer i mye mindre grad enn jeg hadde forestilt meg. Menystyringen er også ganske grei og intuitiv. Du «åpner» menyene med en knapp, og navigerer med joystick, for så å bekrefte eller angre. Displayet er også greit å forholde seg til. Jeg veksler mellom de ulike oppsettene, og finner min favoritt, som er oppsett nr. 4. Det er også kjekt at dette varierer mellom mørk og lys bakgrunn avhengig av lysforholdene.
Etter første kjøredag tar jeg meg en tur i byen, for å ta bilder av sykkelen i kvelds-stemning. De tøffe lysene og de blå felgene gjør at mange stopper opp for å beundre sykkelen. De tøffe led-lysene fungerer ganske bra i mørke, og gir sykkelen et litt frekt utseende med de smale stripene. Eksospotta ser også bra ut, og lyden er slettes ikke verst der i bygatene.

Det blir en del variert kjøring de dagene jeg har sykkelen, også motorvei kjøring. Da kommer den nye cruise controllen til anvendelse. Denne fungerer veldig bra, men er bare tilgjengelig i Y-AMT versjonen. Under motorveikjøringen brukte jeg utelukkende automat funksjonen, men også i dette moduset kan du benytte knappegiringen.
Hva synes så fagpersonene på Speed Motorcenter om sykkelen?
Thor Liverød – Daglig leder Speed Motorsenter

Dette er en fantastisk sykkel som passer for alle, bare så det er sagt!
Så langt i MT-07 sin svært populære historie, så er 2025 modellen utstyrt med de høyeste spesifikasjonene så langt. Den har blant annet Y-AMT, velg mellom manuell giring via en fingerbetjent vippebryter, eller velg en helautomatisk girkasse når du trenger det. Nytt er også radialt monterte bremsekaliere foran, noe som gir sykkelen fantastiske bremseegenskaper. Motoren er effektsterk og gir deg et smil om munnen. Sykkelen var også utstyrt med cruisekontroll. MT-07 Y-AMT oppleves som svært smidig og perfekt for de svingete favorittveiene. Sykkelen må bare oppleves!
Knut Eivind Strand – Mekaniker

Det mest spennende med 2025-modellen er introduksjonen av Y-AMT, Yamahas nye automatiserte girkassesystem. Jeg har testet MT-07 med dette systemet. Sykkelen girer selv, og man kan velge mellom to kjøremoduser: Drive, hvor den girer tidlig. Noe som fungerer fint i bykjøring. Eller Drive+, som holder girene litt lenger for en mer sportslig opplevelse. Man kan også gire selv i disse modusene, om man ønsker det
Etter kort tid foretrakk jeg å bruke sykkelen i manuell modus. Giring opp og ned er både kvikk og responsiv. I aktiv kjøring gjennom svingete veier fungerer dette systemet veldig godt. Du slipper å bruke clutch eller fotgir – et enkelt trykk på bryteren opp eller ned, og du er i riktig gir. Med den kraftige CP2 motoren til Yamaha, skyter man ut av svingene. Yamaha har også endret på luftfilter boksen, så innsug lyden fra motoren høres nå bedre for føreren under akselerasjon.
Min konklusjon er at nye Yamaha MT 07, enten med automat girkassen, eller en standar modell, har hevet seg kraftig opp. Nye funksjoner, design, kjørefølelse, kvalitet og oppgradert chassie for og kunne gi føreren ypperste kjøreglede!

Testføreren mener:
Oppsummert tror jeg endringene på denne modellen vil gjøre at sykkelen beholder sin plass på salgsstatistikkene fremover. Dette er en veldig bra allround sykkel, og vil være en ideell innstegssykkel og god læremester for veldig mange. Med Y-AMT giringen tar den i tillegg et langt skritt i riktig retning, da jeg tror fler og fler vil velge dette fremover. Knappegiringen fungerte helt ypperlig og fleksibel løsning for MT-07, der føreren kan velge mellom komfortabel helautomatisk kjøring, presis manuell kontroll, eller et egendefinert oppsett. Om jeg skal være litt kritisk syns jeg automat oppførte seg litt rykkete ved giring i noen situasjoner, derfor ble favoritten min manuell giring med knapper. Dette er også effektivt og presist under aktiv kjøring.
Motor
Motortype 2-sylindret; Firetakt; Væskekjølt; DOHC; 4-ventilers
Slagvolum 689 cc
Boring x slag 80.0 mm x 68.6 mm
Kompresjonsforhold 11.5 : 1
Smøresystem Våtsump
Clutchtype Våt; Multiplate
Tenningssystem TCI
Startsystem Elektrisk
Fremdriftsystem Konstant utveksling; 6-trinns
Kraftoverføring Kjede
Forgasser Elektronisk bensininnspøytning
Maks. effekt 54.0 kW (73.4HK) @ 8,750 rpm
Maks. dreiemoment 68.0Nm (6.9kg-m) @ 6,500 rpm
Drivstoff forbruk 4,1 l/100km
CO2-utslipp 97 g/km
Chassis
Fjæringssystem foran 41 mm Teleskop gaffel, opp ned
Fjæringsvei foran 130 mm
Fjæringssystem bak Svingarm; (lenkearm)
Fjæringsvei bak 130 mm
Bremser foran Hydrauliske bremser, doble skiver, Ø 298
Bremser bak Hydraulisk enkel skive, Ø245 mm
Dekk foran 120/70 ZR 17M/C(58W) (Slangeløs)
Dekk bak 180/55 ZR 17M/C(73W) (Slangeløs)
Castervinkel 24º20
Forsprang 93mm
Dimensjoner
Lengde 2,065 mm
Bredde 780 mm
Høyde 1,110 mm
Setehøyde 805 mm
Akselavstand 1,395 mm
Minimum bakkeklaring 150 mm
Vekt (fulltanket) ikke Y-AMT: 183 kg; Y-AMT: 186 kg
Tankvolum 14L
Kapasitet oljetank 3.0L
Hvordan utføres testene?
Speed Motorcenter og Kyrre er enig om at journalist-arbeidet skal gjøres med en nøytral tilnærming