Yamaha Ténéré 700 Extreme: Nå enda hvassere?
Tekst og foto: Kyrre Hagen
Yamaha lanserte i år sin Extreme. Vi ønsket å finne ut om forskjellene er så store, og om det faktisk er verdt pengene å kjøpe denne, kontra en standard T7. For å finne ut av dette tok vi sykkelen med på sommerferie i Agder, der vi testet den på alle typer underlag.
Yamaha Ténéré 700 Extreme er Yamahas nyeste versjon av adventuresykkelen T7. Med denne modellen forsøker det japanske merket å holde Ténéré i forkant av mellomvekt adventureklassen. Sykkelen ble først lansert i 2019, og siden har den kommet i mer offroad-fokuserte varianter som Yamaha Ténéré 700 World Raid, Rally Edition og World Rally. Selv om Extreme kanskje ikke har et like racinginspirert navn som sine modellsøsken, har offroad-egenskapene vært i fokus for ingeniørene i Iwata. Målgruppen er «førere med motocross- eller enduro-erfaring som ønsker ekstra ytelse i utfordrende offroad», ifølge Yamahas pressemelding.
Bakgrunnen til Yamaha Ténéré 700
Da Yamaha i 2019 lanserte sykkelen, var dette en etterlengtet modell i markedet, og den skuffet ikke. Helt fra start var Yamaha ærlige på at de ønsket å skape en sykkel de kunne tjene penger på. De hadde fulgt med på markedet, og registrert at salget av mindre adventure sykler var økende. T7en skulle bli valget for de som skulle på store eventyr, men også de som ønsket å kjøre heftigere rally/ offroad turer. Med gode vei og offroad-egenskaper, ble den raskt manges favoritt. En sterk parallell-twin i et avbalansert og godt chassis, til svært konkurranse dyktig pris. Sykkelen hadde dessuten et meget tiltalende utseende, med inspirasjon hentet fra de store rally syklene. Den lille styrekåpa med fire små lykter, sidepaneler, stor bakkeklaring, god fjæringsvei, 21 og 18 tommers felger og en høy og åpen bakpart, fremhevet terreng egenskapene til sykkelen. Mens konkurrentene briljerte med mye effekt og avanserte støttesystemer, imponerte T7 modellen med sin enkelhet. Dette er en ukomplisert sykkel som enkelt skal kunne repareres mens du er på reise. Ingen komplisert elektronikk med motorstyringssystemer eller traction-kontroll. Noe som imidlertid var fullt justerbart på sykkelen var demperne både foran og bak.
Jeg var selv i Spania og testet sykkelen på presselanseringen. Mottakelsen sykkelen fikk var overveldende positiv. Selv ble jeg så revet med, at jeg anskaffet meg et eksemplar, som jeg kjøpte på Speed Motorcenter i Sandefjord. Dette er en sykkel jeg fremdeles har, og som jeg slettes ikke har tenkt å selge. Akkurat nå står den i Slovakia, fullastet og klar for en tur på Balkan i september. Ténérén er en utrolig enkel og velfungerende motorsykkel, som jeg planlegger å bruke i ulike deler av verden. En skikkelig eventyr-maskin etter min mening, som tar seg godt frem på alle underlag, i tillegg til at den tåler lange etapper. Alt tilgjengelig ekstrautstyr har ført til at min Ténéré er påkostet astronomiske summer, men så har den da også blitt akkurat slik jeg ønsket den.
Fra T7 til Extreme
Når det gjelder variantene av T7, de med 16 liters tank, tenker nok de fleste at det kun er snakk om kosmetiske forskjeller, uten særlig mye betydning, på de ulike modellene. Det har vel også vært fasiten frem til nå, og det var også det jeg tenkte da jeg hentet en Extreme, men jeg kan allerede nå avsløre at jeg ble overrasket. Ved første øyekast skiller Extreme seg mest ved at den har fått en høy forskjerm. Begynner du å studere den nærmere er det neste du oppdager KYB demperne i fronten på sykkelen, og da ser du samtidig at hele sykkelen er betydelig høyere enn standard varianten. Fjæringsveien er 20 mm lengere både foran og bak, og markfrigangen under sykkelen er nå hele 26 cm. Setehøyden er også betydelig høyere. Mens standard T7 er 86 cm, er setehøyden på Extreme hele 91 cm. Med disse målene er det er helt tydelig at Yamaha har ønsket en modell som takler det aller dårligste underlaget.
Av andre forskjeller har Extreme varianten 35% større fothvilere, radiator beskytter, og samme instrument og brytere som World Rally og World Raid variantene. Det igjen betyr litt mer elektronikk. Skjermen har tre ulike skjermoppsett. Ett av disse tilpasset Rally (Roadbook-kjøring), med to tripptellere som kan justeres med en egen bryter på venstre styreholk. Også bryterne på høyre side er oppgradert med et multifunksjonshjul, som du bruker for å gå inn i menyene. Sykkelen kan tilkobles telefonen din i kombinasjon med en app fra Yamaha. Her er det altså snakk om mange komponenter hentet fra World Raid/ Rally variantene.
Prøvekjøring
Jeg stikker innom Speed Motorcenter og tar med meg Extreme demosykkelen på sommerferie. Planen er å teste sykkelen på småveiene i Agder, der den skal få kjørt seg på både svingete asfalt og grusveier. Jeg liker sykkelen fra første stund. Blåfargen ‘Icon Blue’ er fin, og den ekstra høyden på sykkelen gjør den på en måte enda slankere. Ja sykkelen ser virkelig agil ut. Det lyser offroad egenskaper av denne maskinen. Selv er jeg en ganske lang fører, så en setehøyde på 91 cm passer meg veldig godt.
Første kjøredag blir på de smaleste veiene jeg vet om i området. Her snakker vi milevis med kjøreglede. Sykkelen kjennes lett ut, og jeg merker umiddelbart forskjellen mot min egen Ténéré, som er rigga for lange turer. Motoren virker pigg, og jeg begynner å lure på om Yamaha har hentet mer effekt ut av sykkelen. Det har de ikke, så det betyr at tilleggsutstyret som ofte henges på, faktisk utgjør en forskjell. Motor-messig er ikke T7 det råeste du kan kjøre. Vi snakker om moderate effekt på 73,4 hk på Yamahas eventyrsykkel, men kreftene er der du trenger dem, og gjør at du spinner deg løs fra grusen nærmest hvor som helst. Dette er en parallell twin, med 270 graders forskyving på veiva. Det er altså ikke likt tenningsintervall mellom første og andre, og andre og tredje tenning. Yamaha kaller dette Crossplane, og prinsippet gjør at du reduserer periodene veiva ikke får tilført kraft. Dette forbereder dreiemomentet i motoren. Sykkelen føles i det hele tatt så stabil og lettkjørt at du kan holde ganske høy svinghastighet. Dette kompenserer mye av behovet for motorkraft, og resultatet er at du kan kjøre ganske så fort med en T7 om du bestemmer deg for det. Når du blir kjent med denne, og det blir de fleste etter ganske få kilometer, gjelder det å holde godt fast i førerkortet.
Jeg overraskes av demperne. KYB dempere tilbyr 230 mm foran og 220 mm bak, og er identisk med de du finner på World Raid/Rally modellene. De er etter min mening betydelig bedre enn på standard varianten, som jeg føler ikke henger 100% med når jeg virkelig plager den. Demperoppgraderingen på Extreme er definitivt verdt prisforskjellen, og jeg opplever at disse svelger dårlig underlag på en helt annen måte enn standardversjonen. Her beholder du kontakten med underlaget på en helt annen måte. Det skiller bare kr 8.000,- mellom en standard T7 og en Extreme variant, og det er det virkelig verdt. I tillegg til oppgraderte dempere får du samtidig større fothvilere, rally sete, rally displayoppsett og radiatorbeskytter på kjøpet. Du får også en høy forskjerm. Den ser for så vidt tøff ut, uten at denne har så stor betydning for meg.
På andre kjøredag får jeg følge av en lokal kjørekompis på en langt lettere sykkel. Han tar meg med på noen virkelige utfordringer. Det regner hele denne dagen, og STR dekkene fra Pirelli viser snart sine begrensninger på glatt underlag som gress og søle. Det blir flere kjøredager, og jeg blir bare mer og mer glad i sykkelen. Når det gjelder bremser vil jeg si at disse er tilstrekkelig på asfalt og fine på grus. Jeg liker også godt at du ken velge mellom tre ABS innstillinger; en med full ABS, en hvor du slår av alt, og en der du beholder ABS foran. Sittestillingen på sykkelen er god og jeg justerer styret til en posisjon som fungerer både til sittende og stående kjøring. Rallysete er ikke laget for de lengste motorveietappene, men fungerer bra til blandet kjøring. Vindskjermen er effektiv med tanke på størrelse, og kommer ikke i veien ved stående offroad kjøring.
Under dagene med testing blir jeg sittende å reflektere over hvor bra dette konseptet egentlig er. Skulle jeg valgt å kjøpe denne sykkelen, hadde jeg nok valgt å holde vekta nede. Det hadde betydd å bytte ut eksosanlegget til et lettere Ackropovic anlegg. Ut over dette ville jeg forsøkt å holde ekstrautstyret til et minimum, rett og slett fordi sykkelen fungerer så godt som den gjør originalt.
Hva synes så fagpersonene på Speed Motorcenter om sykkelen?
Elias Hansen: Selger Yamaha / BMW / bruktsalg
Tenere 700 Extreme er en utrolig sykkel både på vei og off-road. Man skulle kanskje ikke tro at man fikk så mye power i denne heller, men det får man mer en nok av. Og med det litt ekstra høye sete så får man både bedre oversikt og jeg som er lang satt veldig godt. Er heller ikke så veldig mye «tech», så for dem som liker det litt mer minimalistisk så er denne perfekt. Man har jo også de gode KYB gafflene som gjør kjøreopplevelsen en hel del bedre. Jeg syntes dem var litt myke, men når man først trenger dem så er dem der og hjelper godt til. For å være en adventure/touring sykkel er den veldig lettkjørt og leken, og tar seg veldig lett ut på veien. Jeg ville absolutt anbefalt denne sykkelen til dem som ikke trenger så mye digitalt og som er på leit etter en kraftig, men leken og lettkjørt sykkel som passer veldig bra både på vei og offroad.
Yngve Kristian Hjerpekjønn: Mekaniker
Dette er en pålitelig motorsykkel med lite feil. Dessuten er den servicevennlig for oss mekanikere. Motorstyringen har blitt forbedret på de senere modellene, på den måten at den ikke virker like rykkete som på de tidligere modellene. Dette merkes ved at det er mykere overgang fra motorbrems til gasspådrag. Jeg digger jo T7. Det er jo ingen hemmelighet. Den har en herlig motorlyd. Jeg har ikke kjørt akkurat Extreme så mye annet enn på landevei, og da merker jeg jo dempere som er en bra oppgradering. Merker den lengre fjerdingsveien og mer komfort på humpete vei. Jeg opplever at kundene er veldig fornøyde, og skryter av hvor lette den er å håndtere og at man bare kan kjøre der man vil. Kommer det en grusvei eller en litt dårlig vei så er det jo bare å kjøre. Mange har vært plasser de tidligere aldri trodde de skulle kjøre til.
Konklusjon
Med Extreme modellen kombinerer Yamaha det beste fra World Raid/Rally modellene med den lettere standard Ténéré 700. KYB demperne er etter min mening verdt hver krone, og gjør en bra sykkel veldig mye bedre. Med på kjøpet får du flere kvaliteter du vil sette pris på, spesielt de store fothvilerne. Under hele testen satt jeg og reflekterte over hvor bra dette konseptet egentlig er, rett ut fra fabrikk. Jeg setter pris på den “lave“ vekta, og ville vegra meg for å montere ekstra vekt på denne. Ténéré Extreme leverer rett og slett masse kjøreglede på alle underlag. Skal jeg være litt kritisk burde en Extreme variant hatt lettere eksosanlegg og ferdig montert styredemper for å være “extreme”, men det blir kanskje den neste varianten. Extreme er ekstremt stabil og lettkjørt. Selv om den har oppgradert elektronikk, er sykkelen fremdeles enkel og godt egnet for lange ekspedisjoner. Dette er rett og slett et multiverktøy i de fleste sammenhenger, som virkelig får meg til å smile. Jeg liker den utrolig godt.
Spesifikasjoner motor
- 4-takts, 2-sylindret, væskekjølt, DOHC
- Slagvolum 689cc
- Boring x slag 80,0 × 68,6 mm
- Kompresjonsforhold 11,5 : 1
- Maksimal effekt 54,0 kW (73,4 PS) ved 9.000 omdreininger
- Maksimalt dreiemoment 68,0 Nm ved 6.500 omdreininger
- Smøresystem Våtsump
- Clutchtype Våt, flerskive
- Tenningssystem TCI
- Startsystem Elektrisk
- Girkassesystem Konstantmasket, 6-trinns
Chassis
- Ramme Dobbel vugge, stålramme
- Styrevinkel 27º
- Forsprang 105 mm
- Forhjulsoppheng Opp-ned teleskopgaffel
- Bakhjulsoppheng Lenkeoppheng, svingarm
- Fjæringsvei foran 230 mm
- Fjæringsvei bak 220 mm
- Forbrems Hydraulisk dobbel skive, Ø 282 mm
- Bakbrems Hydraulisk enkel skive, Ø 245 mm
- Fordekk 90/90 – 21 M/C 54V
- Bakdekk 150/70 R 18 M/C 70V
- Mål
- Lengde 2.370 mm
- Bredde 905 mm
- Høyde 1.490 mm
- Setehøyde 910 mm
- Akselavstand 1.595 mm
- Minimum bakkeklaring 260 mm
- Vekt, fulltanket 205 kg
- Drivstofftank kapasitet 16 L