Test av Yamaha World Rally, den vakreste adventureren på markedet

Tekst og foto: Kyrre Hagen

Jeg tar med meg World Rallyén på eventyr, med full oppakning. Nå skal jeg bruke sykkelen til det jeg liker aller best, en tur på grus og asfalt med hengekøye og campingutstyr.

Til dette må jo World Rally være ypperlig.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Vi tar med World Rally på flere lange turer, for å få et skikkelig inntrykk av den.

Yamaha Ténéré 700 har vært en suksess for Yamaha siden lanseringen i 2019. Selv var jeg så heldig å være med på testkjøringen av den aller første utgaven i Tortosa i Spania. Testen endte med et eksemplar i stallen min i 2020, som jeg kjøpte på Speed Motorcenter. Denne sykkelen har jeg blitt veldig glad i, og har den enda. Akkurat nå står den i Slovakia, fullastet og klar for en tur på Balkan i september. Ténéré’en er en utrolig enkel og velfungerende motorsykkel, som jeg planlegger å bruke i ulike deler av verden. En skikkelig eventyrmaskin etter min mening, som tar seg godt frem på alle underlag, i tillegg til at den tåler lange etapper. Populariteten har gjort at mange har satset på tilbehør til denne modellen, og utvalget er nærmest uendelig. Dette har ført til at min Ténéré er påkostet astronomiske summer, men så har den da også blitt akkurat slik jeg ønsket den. Det påfallende er at veldig mange av endringene jeg har gjort på min T7, nå er standard på WorldRally.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Denne sykkelen har skarpe kjøreegenskaper, og kan kjøres riktig så fort. En herlig kjøremaskin.

Først litt om bakgrunnen for Ténéré 700

Utviklingen: Helt fra start var Yamaha ærlige på at de ønsket å skape en sykkel de kunne tjene penger på. De hadde de fulgt med på markedet, og registrert at salget av mindre adventure sykler var økende.  Flere ønsket seg lettere redskap når de skulle ut på eventyret, eller ha en god allrounder sykkel. T7en skulle bli valget for de som skulle på store eventyr, men også de som ønsker å kjøre heftigere rally/ offroad turer. 

Ténéré 700 er en europeisk sykkel, som er utviklet av Yamaha Motor R&D Europe, i Bologna/Italia. Dette har vært i tett samarbeid med fabrikken i Japan.  Syklene er dessuten produsert ved Yamahas fabrikk i Frankrike. En hel Europeisk motorsykkel med andre ord. 

Yamaha har satset på det enkle.  En sykkel som er ukomplisert, som du enkelt kan reparere mens du er på reise. Ingen komplisert elektronikk med motorstyringssystemer eller traction-kontroll. 

Motoren er CP2 motoren på 689cc som nå har Euro5 godkjenning. Vi snakker om en parallell twin, med 270 graders forskyving på veiva. Det er altså ikke likt tenningsintervall mellom første og andre, og andre og tredje tenning. Yamaha kaller dette Crossplane, og prinsippet gjør at du reduserer periodene veiva ikke får tilført kraft. Dette forbereder dreiemomentet i motoren. Vi snakker ikke om ekstreme effekter når det kommer til Yamahas eventyrsykkel, men krefter som virkelig er der du trenger dem.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
World Rally er utstyrt med en enkel styredemper.

Betydelig oppgradert

Noe av det jeg savnet på min Ténéré fra 2020, var større bensintank. I tillegg hadde demperne noen begrensninger, samt at sykkelen er litt topptung. Det siste merkes i parkert tilstand og under sakte teknisk kjøring. Akkurat disse tingene var noe Yamaha tilpasset i WorldRide utgaven som kom i 2022. Den største og mest synlige forandringen var den doble tanken med to separate påfyllinger for bensin. Tankene gjorde at sykkelen fikk et helt annet tyngdepunkt enn standard modellen. Den veier litt mer, men dette elimineres etter min mening, med et bedre tyngdepunkt i sykkelen. På denne måten hadde de utbedret både bensinkapasitet og tyngdepunkt. Demperne på WorldRide modellen er fra KYB, og etter min mening betydelig bedre enn på standard varianten, som jeg følte ikke hang 100% med når jeg virkelig plaga den. Mens standard T7 tilbyr 200 mm fjæringsvei både foran og bak, tilbyr disse kraftigere KYB dempere 230 mm foran og 220 mm bak. Dette er som sagt oppgraderingene jeg har gjort på min standard T7. World Raid varianten har dessuten en enkel styredemper fra öhlins som standard.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Displayet er lett og lese, og du kan velge mellom 3 ulike oppsett.

WorldRide ble utstyrt med mer elektronikk. Nå hadde sykkelen fått tre ulike innstillinger for ABS. Den hadde også fått nytt display, som muliggjorde tre ulike skjermoppsett. Ett av disse tilpasset Rally (Roadbook-kjøring), med to tripptellere som kan justeres med en egen bryter på venstre styreholk. Også bryterne på høyre side ble oppgradert med et multifunksjonshjul, som du bruker for å gå inn i menyene. Sykkelen kan også tilkobles telefonen din i kombinasjon med en app fra Yamaha.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
World Rally leveres med denne lekre Akrapovic potta originalt.

World Rally

I 2023 dukket nok en variant opp, nemlig World Rally. Sykkelen kom i en nydelig blåfarge, med lekre klassiske Yamaha striper i grått og rødt. Sykkelen er etter min mening så estetisk vakker som en adventure sykkel kan bli. Den er høyreist og slank med lykter og kåper hentet rett fra Dakar. De doble tankene forsterker bare familiebåndene til de råeste rally-syklene. Det nye sete går også langt oppover tanken, som er typisk for rally-sykler. I det heletatt ser dette ut som ekte dakar-racer, bare veldig forfinet. Utover forskjellen i fargene har World Rally varianten en oppgradert og utrolig vakker eksospotte fra Akrapovic, og gummi-pads på sidene for bedre forankring til sykkelen når du står. 

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
World Rally er en mester på grusen.

Prøvekjøring

Siden jeg har kjørt både World Ride og World Rally tidligere, var jeg klar for å teste sykkelen til det den virkelig er tenkt til, nemlig eventyr. Jeg hentet sykkelen på Speed Motorcenter, og lastet den opp med det jeg trengte for en tur med overnattinger i skogen med hengekøye. Det gjelder å ikke ha med seg mer enn det du absolutt trenger på slike turer. Har du for stor oppakning blir sykkelen som et hvilket som helst annet esel. Det første du oppdager på en original Word Rally er at sykkelen i utgangspunktet ikke er beregnet for å bære bagasje i det hele tatt. Heldigvis har jeg lette saddelbags liggende for akkurat dette. Dette sammen med en liten rullebag til telt og sovepose ga meg en lett oppakning som ikke påvirker kjøreegenskapene i særlig grad.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
I Finnskogen trives World Rally og testføreren seg godt.

Originalt er alle T7 modellene utstyrt med Pirelli STR dekk. Dette er dekk som fungerer veldig bra både til asfalt og grus, som er de underlagene er eventyrsykkel stort sett er ute på. Dekkene har godt grep på asfalt, og er støysvake. Også på grus er grepet tilfredsstillende. Ønsker du å kjøre i søle og gress, skal du velge langt grovere dekk. Gjør du det, vil World Rally’en takle dette godt. Hjuldimensjonene med 21 tommer foran og 18 tommer bak, gjør at du har veldig mange dekk å velge mellom.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Denne lekre sykkelen har ressurser i massevis.

Sittestillingen på sykkelen passer meg bra. Jeg liker den kraftige tanken foran meg. Denne gjør at du virkelig føler at du kjører en stor motorsykkel. Vindskjermen er liten, men effektiv. Her kan du ikke sammenligne med store touringsykler, men om du ønsker mer vindbeskyttelse finnes det alternative vindskjermer. Sete er ikke noe komfortsete, men fungerer etter min menig helt greit. Det er god avstand mellom sete, fotpinner og styre, noe som gir en romslig og oppreist sittestilling. Instrument og speil er også oversiktlige.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Original beskyttelsesplate under.

Noe av det som alltid slår meg når jeg kjører T7 er hvor velbalansert sykkelen er. Den kjennes veldig stabil ut i alle situasjoner. Motoren tar litt tid å venne seg til. Den har bra drag til å være på 700 kubikk. De 75 hestene og momentet på 68 Nm er virkelig der du trenger det, og hele kraftpakka leveres i en jevn kurve. Lettvektskaliperene fra Brembo fungerer greit, og stopper sykkelen tilfredsstillende. Når jeg har hatt sykkelen noen dager blir jeg overrasket over hvor letthåndterlig og aktivt jeg kan kjøre den. Jeg må virkelig ta meg sammen for å holde fartsgrensene, og jeg tenker flere ganger at jeg virkelig ikke trenger noe mer.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Vi tar sykkelen med på det den er tenkt til, et skikkelig eventyr, med camp inne på skauen.

På grusveier opplever jeg den samme stabiliteten og tilliten til sykkelen. Motoren har et jevnt drag, og jeg kan legge kontrollerte sladder ut av svingene der jeg ønsker det. I sakte fart opplever jeg sykkelen som lettere en min standard T7, men så skal det nevnes at denne her en del ekstra utstyr. Når det gjelder KYB demperene på sykkelen liker jeg disse godt. Disse er en skikkelig oppgradering. Til min kjøring henger de med til alt jeg skal bruke sykkelen til. Bremsene er også lette å dosere på grus.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
Overnattinger som dette er det en adventure-fører drømmer om.

Noe av det som fasinerer meg med T7 er enkelheten i alt sammen. Her er det ikke mye elektronikk, noe som tilsier driftssikkerhet. Det er akkurat det du ønsker deg på en lang eventyrreise. Det er ingen kjøreprogrammer, og med denne motoren trenger du det heller ikke. Gassen er jevn og lett å dosere.

Om du ønsker å kjøre med passasjer ville ikke en World Rally blitt mitt valg. Den har imidlertid ingen problemer med å klare dette, men med mye last foretrekker jeg mer kubikk. For bagasje derimot greier den seg i massevis. Et lite minus er at ingen bagasjeløsninger er standard på World Rallyén, men her stiller den i klasse med svært mange andre.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester
I fint driv gjennom en av Finnskogens mange veier.

Mine oppgraderinger på sykkelen hadde vært en forsterket bunnplate, bakdrev med to tenner mer (48), varmehåndtak, bagasjebrett og beskyttere på sidene med tanke på å benytte softbags. Dette er nok til å begi seg ut på de store eventyrene.

Spesifikasjoner:

Motor og girkasse

  • Motorstørrelse: 689,0 ccm firetakts twin. Boring x slaglengde: 80,0 x 68,6 mm
  • Effekt: 75 HK ved 9000 omdreininger
  • Dreiemoment: 68,0 Nm ved 6500 omdreininger
  • Kompresjon: 11.5:1
  • Smøresystem: Våtsump
  • Girkasse: 6-trinns
  • Kraftoverføring: Kjede
  • Clutch: Våtsump, flerplate
  • Drivstofforbruk: 4,30 liter/100 km
  • Drivhusgasser: 99,8 CO2 g/km (CO2 – Karbondioksidutslipp)

Chassis, fjæring, bremser og hjul

  • Rammetype: Stålrørsramme
  • Gaffelvinkel: 27,0°
  • Etterløp: 105 mm
  • Demperlengde foran: 230 mm
  • Demperlengde bak: 220 mm
  • Forhjul: 90/90-21
  • Bakhjul: 150/70-R18
  • Forbremser: Dobbel 282 mm. skive. Hydraulisk. Valgfri ABS.
  • Bakbremser: Enkel 245 mm. skive. Hydraulisk. Valgfri ABS.

Mål og kapasitet

  • Vekt inkl. olje, bensin, etc: 220,0 kg
  • Setehøyde: 890 mm
  • Total høyde: 1490 MM
  • Total lengde: 2370 mm
  • Total bredde: 905 mm
  • Bakkeklaring: 255 mm
  • Akselavstand: 1595 mm
  • Drivstoffkapasitet: 23,00 liter

Hva synes så fagpersonene på Speed Motorcenter om sykkelen?

Odd Aarhus – selger Yamaha: YAMAHA Tènèrè 700 WR er en lettkjørt sykkel med momentsterk motor og god sittestilling. Den har et kult oppreist stuk som gir en storsykkel følelse. I tillegg har den enkel TFT instrumentering og er behagelig både på lande- motorvei og grus. WR har «litt mer foran seg» sammen lignet med en vanlig T7. Til tross for litt mer bredde og vekt er sykkelen like leken. WR har jo også en god ergonomi for stående kjøring. Kundenes tilbakemelding er unisont begeistret og fornøyd. Smilet kommer fort i hjelmen og det skal ikke mye til før man blir grepet. Jeg kan ikke huske noen som har vært direkte misfornøyd med noe spesielt. Noen lurer på den doble tanken og at man må fylle to steder, men det venner man seg til. Dempere har jo også vært et tema på standard T7, men de fleste ser seg fornøyd med de oppgraderte KYB demperne på WR.

Espen Sæle – Verksmester: Sykkelen har fått en diger bensintank som likevel er servicevennlig for oss på verkstedet. Det at tanken er todelt og har hurtigkoblinger gjør at det er forholdsvis enkelt å serve sykkelen. Som de fleste Yamaha er det få eller ingen feil med disse syklene og det liker vi på verkstedet. Flott TFT display med både Connectivity og 3 muligheter for ABS bremsene, slik at kundene våre kan stille inn sykkelen etter eget bruk. Kult at dem har brukt de gamle rally fargene fra da Yamaha var store i Rally Dakar.

Speed Motorcenter / Speed MC / Sandefjord / MC tester

Konklusjon

Med T7 konseptene har Yamaha klart å få frem en motorsykkel som har slått ned blant eventyrsyklene med et brak. Sykkelen er et kompromiss mellom pris og ytelse som har truffet virkelig mange, og T7’ene er alltid med som en referanse når konkurrentene presenterer sine utfordrere. T7 er enkel og veldig bra, derfor hamler den opp med de som på papiret skulle være overlegne. Når det gjelder World Rally, har Yamaha etter min mening klart å lage den vakreste adventure sykkelen i segmentet. Blåfargen og dekoren er nydelig. Jeg liker den kraftige brede tanken, og framparten som henter inspirasjonen fra rally syklene. Hadde de montert på et styre som var litt bredere, hadde alt falt på plass for meg. Selvsagt skulle jeg ønske meg noe mer effekt, men egentlig er det unødvendig, for med denne sykkelen kan du kjøre raskt på de aller fleste underlag. Sykkelen er virkelig stabil og smidig, og gir deg raskt tillit. Sentreringen av vekt sammen med oppgraderte dempere, er en skikkelig oppgradering i forhold til standard versjonen, som jeg mener er verd pengene.

Hvordan utføres testene?

Speed Motorcenter og Kyrre er enig om at journalist-arbeidet skal gjøres med en nøytral tilnærming

Author
Skrevet av Kyrre Hagen

Kyrre er kjent som motorsykkel-journalist, lidenskapelig adventure-kjører og en globetrotter. Motorsykkel har vært Kyrres store interesse siden ungdomskolen, og siden 2011 har han vært skribent i MC-avisa og Bike. I tillegg til å teste motorsykler har det å utforske fjerne land fra motorsykkelsetet vært en stor interesse.