Hvorfor skal man velge TwinPegs?
Tekst og foto: Kyrre Hagen
Ønsker du å stå bedre når du kjører på dårlige veier? Det finnes alternativer.
Med TwinPegs kan du plassere foten på to fothvilere i stedet for en, og dette finnes i vareporteføljen på Speed Motorcenter. Hva er så fordelen med dette? Her får du våre erfaringer, sammen med historien bak oppfinnelsen.
Først litt om min erfaring:
Jeg kjører mye grus, og står ofte lange perioder av gangen. Tidligere brukte jeg crosstøvler, da adventure og touringstøvler har for myke såler, og ble ubehagelig å stå på i lengden. I dag ha jeg både en Yamaha og BMW med TwinPegs (doble fothvilere). Med disse kan jeg bruke vanlige adventure støvler. Førerposisjonen er langt bedre en originalt. Dette er nesten som å stå på stuegulvet hjemme, sammenlignet med enkle fothvilere, der du nærmest står som i en stige. Kjøreposisjonen med helstøtte (den bakerste ekstra fothvileren) medfører at jeg slapper mer av når jeg kjører, og bruker rett og slett mindre energi. Den bakre fothvileren gjør også at du kan flytte vekta lengere bakover, og dermed overføre mer vekt til bakhjulet. Dette igjen gir deg bedre grep bak, og flytting av kroppsvekten gir deg nesten en ekstra tracktionkontroll. Siden den stående posisjonen er så god, gjør dette at jeg håndterer sykkelen bedre. Med bedre balansen på sykkelen, kjører jeg lengre etapper enn tidligere. Jeg føler på en måte at sykkelen er mer stabil under meg, fordi jeg står så godt.
Historien bak TwinPegs
Det finnes faktisk noen norske oppfinnelser i mc-verdenen. En av disse bærer navnet TwinPegs, og er noe så enkelt som doble fothvilere. Mannen bak TwinPegs er den ivrige motorsyklisten Kai Ingvald Flateland fra Mykland i Agder. Første prototype ble prøvekjørt i romjula 2017. Den originale fothvileren ble stående, mens en ekstra fothviler ble plassert bak disse. På denne måte kunne både bremsepedal og girsjalter beholde opprinnelige posisjoner. Kai Ingvald testet ivrig og var så fornøyd med erfaringene at han ønsket å utvikle konseptet videre.
Til å hjelpe seg med utviklingen av TwinPegs har Kai Ingvald trukket til seg mange aktive enduro, adventure og rally kjørere. Han har testkjørere både i Australia, Amerika, Afrika og Europa og selvsagt Norge. Målet er å få en fører på toppen av pallen i Dakar Rally med TwinPegs, og vi ser ikke bort fra at han vil lykkes. For å få til dette er TwinPegs utviklet til sykkelen som kanskje flest førere bruker i dette løpet, nemlig KTM 450 Rally Replica. Rally Dakar-kjører Andrew Houlihan vant i Sunraysia Safari Rally 22’ (Australia) med en TwinPegs utrustet KTM 890. Gode resultater ble i 2022 oppnådd med TwinPegs i Rally Breslau, (Polen) og Finke desert race (Australia). Vilde Holt vant første enduro-gull med TwinPegs. Prototyper brukt i enduroløp og rally siden 2018 har gitt vesentlig læring om ergonomi og behov for justerbarhet av bakre fothvilere, og de nye adventure produktene er konstruert basert på denne nye kunnskapen.
Et heltnorsk produkt med fullt fornøyd- og livtidsgaranti
Kai Ingvald har som filosofi at TwinPegs skal være norskprodusert. Nå er sju norske produsentbedrifter involvert; Kjeller Modellverksted – Skedsmokorset, LM Serv – Notodden, Subsea Maskinering – Hokksund, Cycle Start – Tønsberg, Løland Mekaniske Verksted – Birkenes, Alan Gorman – Drammen, Thomic Aluminium – Arendal. Jeg liker tankegangen, og syns det er flott at det satses på norske produsenter. Nytt i år er dessuten at TwinPegs leveres med fullt fornøyd garanti. Er du ikke fornøyd med produktet, kan du levere det tilbake innen 30 dager og få pengene tilbake, etter at det har vært montert og testet. Som om ikke dette var nok gis det i tillegg livstidsgaranti på produktet.
Med på utviklingen
For fire år siden testet jeg første generasjons TwinPegs på en GS 1250. Dette var på Touringtreffet på Beitostølen, og TwinPegs’ene sto på sykkelen til Terje Bredal. Siden første TwinPegs ble lansert i 2019, har det blitt utviklet TwinPegs til en rekke andre modeller, og gjennom dette har produktet blitt både smekrere, bedre og mer elegant. Våren 2020 tok Kai Ingvald kontakt med meg, og lurte på om jeg ville være med på utviklingen av TwinPegs til Tenere 700.
Selvsagt sa jeg ja til dette, og erfaringen min var at jeg både sparte krefter, og kontrollerte at jeg virkelig står bra på de doble fotpinnene. I tillegg har jeg bidratt til utviklingen av nye TwinPegs til GS 1250 variantene. Produktet ble så bra at jeg bestemte meg for å kjøpe et sett til 1250en også, og i slutten av april kom Kai Ingvald innom meg og monterte et av de aller første ferdigproduserte nye settene til 1250 på sykkelen min.
Gjennom sommeren har jeg kjørt mange mil på 1250`en, og må si at jeg er minst like fornøyd som jeg tidligere har vært på Tènèrèen. Kjøreposisjonen med helstøtte medfører at jeg slapper mere av når jeg kjører, og bruker mindre energi. Stående posisjonen er så god, som gjør det at terskelen for å reise seg er mindre. Jeg håndterer sykkelen bedre og den gode balansen gjør det enklere å forflytte vekta på sykkelen. Jeg kjører lengre etapper enn tidligere i stående posisjon, og føler på en måte at sykkelen er mere stabil under meg, fordi jeg står så godt. Dermed har jeg også bedre kontroll, og er mer i ett med sykkelen. Gjennom sommeren har jeg testet mange adventuresykler, og hver gang er noe av det jeg virkelig savner mest, TwinPegs.
Sammenlignet med mye annet du kjøper til motorsykkelen din, er TwinPegs et svært billig produkt. For en Tènèrè 700 koster et komplett sett kr. 3.950,-. Da kan du velge mellom fothvilere til standard variant og til fothvilere som er senket opp til 20mm. Til 1250en min koster settet fra kr. 4.625,-. Tenk at det virkelig er mulig å forandre en grussykkel så til de grader for en slik pris. På Speed Motorcenter kan du kjøpe TwinPegs til din sykkel, og trenger du hjelp til monteringen ordnes dette også.
Til deg som tenker dette er helt unødvendig produkt, har jeg bare en ting å si; prøv dem. Det er nemlig stor sannsynlighet for at du forandrer mening når du har kjørt med TwinPegs. Blir du ikke fornøyd får du pengene tilbake. For meg har “Ride Faster Further” blitt en realitet.